Resan till Svalbard

Vissa har kanske redan hunnit se lite på min instagram, men nu kommer ett långt inlägg om min magiska resa till Svalbard förra helgen!

Fredag

Klockan ringde 03.45 och jag klev upp och hoppade in i en taxi in till stan och Arlanda express. Det var inte speciellt mycket liv och rörelse vid den tiden så allt gick väldigt smidigt. Jag tycker alltid det blir en sådan kontrast när man åker så där tidigt och kommer upp på Arlanda från tåget, för där är det fullt av liv och rörelse! Det är ens trötta sinne inte redo för, haha! Sedan flög vi i sammanlagt 4 timmar innan det var touchdown på Svalbard. Klockan var omkring 13 och det hade redan börjat mörkna. Alltså, det var ju redan mörkt, men mörkare.

_DSC1381

_DSC1387

Bara här, vid åsynen av bergen som omger Longyearbyen, smälte hela jag. Vilken magisk plats! Så otroligt mäktigt med byn vid bergens fötter.

_DSC1377

På kvällen blev vi upphämtade för att åka ut till en trapper hut, en liten stuga som vi skulle äta middag i och få berättat lite om hur trappers levde på Svalbard förr. Och hälsa på hundarna som vi skulle åka hundspann med dagen efter!

Namnen ovanför är hundar som har bott och jobbat där.

Ute i hägnet fanns nära 100 st hundar! Så ni kan bara tänka er vilket liv det blev när vi kom för att säga hej till dem.

Vår guide berättade att de bor ute året om, även valpar som bara är några veckor. De yngsta vi träffade var 4 månader. Det är annat än min Kurbits som ligger och latar sig på soffan, haha!

Till middag fick vi en god rengryta med potatismos och lingon. Så himla gott!

Sedan fick vi höra lite trapper-berättelser om hur de jagade och levde, det var jätteintressant. De visade en isbjörnsfälla bland annat, där man satte en bit säl i ett snöre och när isbjörnen drog i sälbiten så gick en pistol av. Detta var förstås från förr, nu får man ju inte jaga isbjörn längre.

Lördag
Uppe med tuppen och åt hotellfrukost! Sedan blev vi upphämtade för att åka ut genom dalen igen och det var dags att åka hundspann!

Vissa var lite morgontrötta men det räckte att man närmade sig selarna så blev det full aktivitet. Det var väldigt roligt för vi fick hämta, sela och spänna för våra team själva. Hundarna var väldigt snälla men väldigt ivriga.

Vår guide gick genom släden med oss och informerade om att det finns inget stopp på de här hundarna om du inte ställer all din vikt på bromsen. De är så tävlingsinriktade och vill springa att de inte kommer lyssna på något kommando. Behöver jag säga att det var VÄLDIGT nervöst och spännande att ställa sig där bak?

_DSC1396

Och så bar det iväg! Jag kunde förstås inte fota något när det var jag som körde, så jag gjorde mitt bästa att dokumentera någonting när jag satt på släden. Det blev kanske inte årets bild, men lätt en av årets bästa upplevelser! När vi kört ut från hundgården var det total tystnad som rådde. Det enda som hördes svagt var hundarnas flåsande. En otrolig upplevelse.

Söndag
Uppe tidigt igen, men inte riktigt lika tidigt. Den här dagen skulle ägnas åt en skotertur! Än en gång blev vi upphämtade och körda för att byta om till lånade overaller, hjälmar och skor. Väldigt lyxigt tycker jag! Denna morgon var molnfri och bjöd på ett hjärtkramande morgonljus.

Vår guide packade ihop lite matsäck vi skulle ha med oss och geväret. Man får inte få utanför byn på Svalbard utan vapen, ifall att man skulle stöta på en isbjörn.

Efter att vi fått lite genomgång av skotern bar det av ut i vildmarken.

Den här vyn. Jag får ont i magen för att det är så vackert!
Efter att vi åkt en bit och vår guide sett att vi kunde köra skoter frågade han om vi ville åka lite mer än vad som var tänkt från början. Det ville vi såklart. Så vi gasade på rakt ut!

Efter en stund svängde vi av in genom en flodfåra och kom till sist fram till ett fruset vattenfall där vi stannade till en stund och tog bilder, drack kaffe och åt choklad. Sämre förmiddagar har man ju haft!

Sedan bar det av hemåt igen, genom snöiga vidder och förbi vildren. Jag fick kämpa lite för att inte börja gråta av allt det underbara.

När vi var tillbaka parkerade vi skotrarna, fyllde på tanken igen och for tillbaka mot byn. Väl framme vid hotellet hade det börjat mörkna igen. Detta var den ljusaste dagen vi upplevde innan vi åkte hem. Väldigt speciellt!

På kvällen tog jag en promenad med min stora kamera, den hade inte fått följa med på någon av utflykterna, så det var dags att den fick komma fram lite också.

_DSC1480

Jag kan inte se mig mätt på de här bergen, de ser knappt riktiga ut!

_DSC1471_DSC1494

_DSC1508_DSC1518

Och här går gränsen, längre än hit får man inte gå utan guide eller vapen. Jag är kanske lite räddhågsen av mig, men det var lite speciellt att stå där ändå…

_DSC1526

Detta var en helt magisk resa som jag aldrig kommer glömma! Jag sitter redan och funderar på när jag ska åka dit igen. Det får bli lite senare på året när solen börjar komma tillbaka. Det blir ju som att upptäcka allting igen. Vilken pärla till resmål!

5 reaktioner till “Resan till Svalbard

1. Alltså gud, jag kastades rakt tillbaks till den där alldeles speciella känslan som jag faktiskt bara haft på Svalbard. Att vara så väldigt liten i naturen och konstant rörd djupt inombords av skönheten. Vad fint du fångat det på bild!

Jag åkte oxå skoter till det där ”vattenfallsrummet” – väldigt fint! Jag var ju där när det var ljust dygnet runt, väldigt kul att få se dina bilder med raka motsatsen 🙂

Och jag säger som du – dit VILL man tillbaks!

1. Håller verkligen med! Även om jag ofta känner hur stor naturen är och att den verkligen omfamnar mig, men Svalbard var verkligen något helt annat. En storhet som jag inte upplevt förut!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )