I det här inlägget ska vi kika på hur du kan skapa bättre nyhetsbrev. När det kommer till att skapa mail till sin maillista (ofta kallat nyhetsbrev) har jag fått lära mig att man ska skapa dem på ett visst sätt. Att de ska vara skrivna som långa berättelser, insiktsfulla med en knorr på slutet. Att alltid vara sådär insiktsfull och knorrig är inte det lättaste och att alltid ha den pressen när ett mail ska skickas förtog det roliga med att skapa mail.

Om du prenumererar på min maillista, så håll i dig! För nu blir det meta!

Det kändes som att det var dags att prova något annat. Eftersom min målgrupp i mångt och mycket ligger nära mig själv till personligheten, började jag titta på hur jag själv läser mail från företag (stora som små) och vad jag själv uppskattar med dem. Vad läser jag? Vad läser jag inte? Om jag skapade fritt, utan (nästan) best practises framför näsan – hur skulle mailen se ut?

Helt enkelt: hur kan jag börja mejsla fram ett koncept för mailen som är kul och fritt att skapa?

Jag tror att det kan märkas när man skapar något som kommer ur ren skaparglädje. Där det märks att personen som skrivit verkligen gillar sitt ämne och gillar att skapa innehåll om det. Och även om det inte gör det haha, så blir tillvaron mycket drägligare för dig som kreatör om det är så det ligger till.  

Den 6 augusti drog jag alltså igång ett experiement med mina nyhetsbrev. Jag ville testa om mina idéer för mailen skulle bidra till att närma mig mina mål med listan.

Målet med det nya formatet var: 

  • Förbättra open rate med minst 5%
  • Öka läsbarheten av mailen
  • Skapa en naturlig plats att lyfta fram innehållet jag skapar (och har skapat) genom åren

Så vad hände?

I skrivande stund har 6 mail i det nya formatet gått ut och hittills har alla 3 av målen kunnat checkats av. Jag kommer förstås att följa utvecklingen framåt också. Men det är en riktigt rolig start! Man får ha i åtanke här att jag inte har några spaltmeter med data att analysera här. Men Det är ju ganska vanligt för oss soloföretatare att det är just så. Därför tycker jag att vi får jobba med det vi har för att utveckla våra strategier framåt.

Så här ser siffrorna ut efter de här senaste 6 mailen som ingick i experimentet, jämfört med mail skickade före experimentet startade:

Bättre nyhetsbrev innebär bättre siffror

Slutsatser (läs: hypoteser) – Skapa bättre nyhetsbrev 

  • Mina prenumeranter uppskattar mail som är lätta att scanna av och inte är en “wall of text”.
  • Jag förlorar i klick (både antal & procent) till mitt innehåll, men resonerar som så att mailen servear mina mottagare bättre med länkar till annat.
  • Det ser inte ut som att det spelar någon roll vilken tid jag mailar. Men om jag ska skönja en trend så har mailen som skickats mellan 07 och 12 något högre open rate än de som skickas senare på dagen/kvällen.
  • Även “gammalt” innehåll får klick.
  • På ämnet ämnesrader (med open rate som KPI) ser det ut som att mina prenumeranter gillar att få fart på sin nyfikenhet eller helt sonika WYSIWYG, att jag skriver rakt upp och ner vad mailet innehåller.
  • Freebies är toppen, men det går utmärkt att bygga en maillista utan freebie också. Det går kanske långsammare, men när jag tittar på segmentet på dem som optat in till maillistan som tilldragelse är open raten 4,7% högre och click raten 1,2% högre.

Som jag sa tidigare: jag har inga oceaner av data, men jag ser ändå det som händer här som brödsmulor att följa framåt. Saker att ha i åtanke när jag utvecklar och testar koncept framåt för att både göra det jag gör bättre för dig som tar del av det. Men också för att göra det bättre för mig som sitter på andra sidan skärmen och skapar alltihopa.

Kreativt & strategiskt

Att dyka ner i sådant här med stor nyfikenhet gör att du kan jobba kreativt och strategiskt. Även om du inte har en superstrukturerad plan som du följer till punkt och pricka, så kan det ge dig bättre träffsäkerhet att ha sådan här information till hands. Att ligga med örat mot rälsen och lära dig av din målgrupps faktiska beteende, inte förlita dig på vad de talar om för dig att de vill se hos dig. För det är inte ovanligt att vi säger att vi vill ha en sak, men egentligen är det något helt annat vi suktar efter på riktigt.

Tänk om ett mail floppar då?

Bra, då kan du titta på varför det floppade. Det gör inte dig till en sämre företagare, sämre marknadsförare av ditt företag bara för att saker du skapar floppar då och då. Tänk så här: om det INTE gör det, då spelar du alldeles för safe!

Så här tänker jag framåt

Jag kommer att fortsätta testa formatet mina mail har just nu ett tag till. Bara göra mindre justeringar. Framöver kommer jag att fortsätta arbeta med att karva ut ett koncept för dem och få till kontinuiteten med dem. Och så kommer jag förstås att testa de hypoteser (bödsmulor jag hittat) som framkommit än så länge.

Hur känner du inför att göra sådana här djupdykningar i din statistik? Brukar du göra det? Om inte, varför?

Lämna en kommentar eller berätta för mig på Instagram!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.