Känns det svårt att komma på nya fräscha innehållsidéer och hitta frågor som andra inte besvarat än? Well, nu har Google börjat introducera en ny resurs de kallar för Question Hub. Den är inte lanserad i hela världen än (i skrivande stund är det bara USA, Indien, Indonesien och Nigeria som har tillgång till verktyget) – men jag är taggad att se hur det kommer att vara när det släpps till Sverige. Vem vill INTE ha innehållsinspiration som aktivt söks efter liksom?!
Tanken med Google Question Hub är att de skapar en bank av frågor som användare söker svar på via Google, men som inte får tillräckligt bra svar. Här finns alltså en stor möjlighet för dig som innehållsskapare att hugga någon av de här frågorna och skapa nytt, värdefullt innehåll! Som dessutom folk aktivt söker svar på.
Men, varför skulle Google vilja ge bort all den här informationen kanske du tänker nu. Google vill förstås utveckla sin prosukt och göra den ännu bättre. Question Hub är ett sätt för dem att göra det, eftersom sökresultat är deras produkt. Om du skapar bättre innehåll som ger deras (och din) målgrupp bättre resultat blir deras produkt bättre. Och förhoppningsvis även din, så länge du håller dig till ämnen som din målgrupp ställer frågor om.
I den här videon får vi se lite hur det ser ut inuti Question Hub och hur man kan tänka när man söker efter frågor. Det gäller att hitta en gylle linje mellan att vara specifik, men inte föööör specifik. Det blir intressant att se hur bra det kommer att funka och hur bra det kommer att vara på svenska. Eller om vi kommer få mer ut om vi söker på engelska. Det vore väl inte helt oväntat eftersom sökvolymerna på engelska är oändligt mycket större.
Jag gillar att det finns en spara-funktion vid frågorna som man hittar. Då kommer det vara enklare att få till ett arbetsflöde där man researchar nya ämnen, sparar dem och sedan planerar in skapandet av dem i sin innehållsplanering.
Du kommer också att kunna lägga till länken till det innehåll man skapat in i Question Hub och se där hur det presterar.
Den här typen av inblick i hur människor interagerar med tjänster på riktigt är kittlande intressant tycker jag. Det är ofta en utmaning när vi försöker lära känna våra målgrupper att vi inte riktigt får bra svar. Ofta påverkas svar på frågor och beteenden av diverse olika faktorer (man vill vara snäll, vågar inte vara helt ärlig, biases och så vidare). Med en sådan här resurs så kan vi kanske få svar på vad det är vår målgrupp googlar när de ligger sömnlösa om nätterna, vill bli roade eller känner sig inspirerade.
Personligen tycker jag att det kommer bli spännande att utforska den här funktionen mer när den kommer hit. Om jag står på väntelistan? Det kan du skriva upp!
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.
bli först att kommentera