“Jag har en opt in, men sedan mailar jag inte min lista…”

Bra där! Det första steget är taget. Men om du ska hålla liv i din maillista så är det också förstås helt avgörande att du faktiskt mailar dem också (duh, eller hur?). Och du kommer aldrig att få en bättre chans än den direkt efter att någon har optat in till din lista att knyta kontakt med personen. Det nu du sätter tonen för resten av er “mailrelation”, om dina mail kommer att bli öppnade eller inte, eller om det slutar med en “adjöken fröken!” och personen helt enkelt avprenumererar.  

Inte så kul.

Därför ska vi prata om att skapa en välkomstsekvens.
Men, vad är en välkomstsekvens?

Det är ett automatiserat flöde av e-mails som skickas efter ett satt intervall från din e-mail service provider (som MailChimp, Mailerlite, Convertkit, ActiveCampaign etc.) efter att en person har fyllt i ett formulär och optat in att de vill höra från dig i sin inkorg.

Målet med din välkomstsekvens är att inte lämna dina prenumeranter i sticket utan att direkt komma igång och hålla kontakten med dem och lära känna dem. Tänk bara hur du gör på sociala medier, om någon skickar dig en kommentar eller ett DM – nog svarar du (efter bästa förmåga) på det?

De vill lära känna dig och du vill lära känna dem.

Du kan skapa olika sorters välkomstsekvenser och ha olika teman och mål med dem. Exempelvis kan du kan använda en för att sälja ett erbjudande eller använda den som en specifik follow up till en lead magnet (freebie) som personen har laddat ner. I det här inlägget får du ett exempel på en välkomstsekvens till ditt varumärke som helhet. Lite som en “välkommen till min värld!”-presentation, tänk Aladdin som tar med Jasmine på den flygande mattan. 

Se det hela som ett samtal, vad skulle personen du just träffat behöva vet om dig för att lära känna dig och din business?

5 tips på mail som du kan lägga i din automatiserade välkomstsekvens

  1. Leverera det som du utlovat, bekräfta att de är med på listan och hälsa välkommen.
  2. Introducera dig själv med en bakgrundshistoria som kopplar samman med varför du gör det du gör idag.
  3. Ta upp något som du vet att många kämpar med, och hur du jobbar för att hjälpa dem med det.
  4. Besvara en fråga som du får ofta.
  5. Bjussa på några punkter om dig själv som inte alla kanske känner till och be mottagaren berätta några av sina.

BONUS! Levererade du en freebie (lead magnet)? Lägg till en “Check in”, hur har det gått med den där saken som personen laddade ner?

Du behöver inte göra det svårare än det egentligen är att skriva mail, det är innehåll som vilket som helst – bara att det inte syns utåt hur många som uppskattar det.

Och vet du vad? Mail behöver inte vara milslånga. Ibland är en kort liten check in allt som behövs, det är bara bra att blanda upp det hela lite. Prova dig fram till vad just din publik uppskattar att få i sin inkorg.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.