Yes, jag vill prata om några digitala trender och tendenser för 2021. Inte nödvändigtvis vilken app som kommer vara nästa stora grej eller vilka bilder “som funkar” i flödena. Utan om våra beteenden och mående online.
Under 2020 kan man lugnt säga att världen “chockdigitaliserades”. Och även om du är en van internetanvändare, blev vi alla tvingade in i en vardag som tog andra former än förut. Där närvaron digitalt spelar en enormt viktig roll. Både i arbete och privat.
Så ATT vi är på internet och konsumerar innehåll dagligen är inga nyheter.
Flera trendrapporter som rör digitala trender för 2021 tar upp så kallat “ephemeral content”. Alltså tillfälligt innehåll som exempelvis Instagram Stories, Clubhouse och Snapchat, som har ökat jättemycket under 2020 – och kommer fortsätta att hålla vind i seglen även under 2021 och framåt. Den här trenden av innehåll som lever och dör (bokstavligen) direkt ökar också vikten av en hållbar innehållsstrategi. En strategi där du som grund har en eller flera kanaler som du själv äger och som fortsätter leva sitt liv på Internet. I det här inlägget och videon pratade jag om just det här.
Men varför dras vi då till den här flyktiga sorten av innehåll?
Jo, jag tror, precis som Sarah Larsson Bernhardt och Niclas Strandh tar upp i podden Social by default: att vi vill ha mer autentiskt innehåll. Så är det den autentiska känslan som lockar oss till “tillfälligt innehåll”. När vi tittar på videos och bilder som är lite mer “scrappy” och inte så tillrättalagda och poserande, känns det som att vi är närmare den som är avsändaren. Att den här sortens innehåll fått en schvung uppåt i statistiken under 2020 tror jag också beror mycket på att många av oss sitter ensamma mer. Sända live har också ökat under året och är inne på samma bana:
Den sociala distanseringen i och med Covid-19 gör att vi suktar ännu mer efter autentiskt och “conversational” innehåll. Närhet och kontakt till andra människor. Vi människor behöver interagera med andra människor för att må bra i längden. Därför utnyttjar vi i dessa tiden tekniken ännu mer i just dessa styften.
Det är också därför jag tror att poddlyssnandet har tagit stora kliv framåt. Idag lyssnar 68% av alla som bor i Sverige på poddar, jämfört med 55% 2019. I Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet från 2019 ställde man också frågan om hur meningsfull vi upplever tiden som vi spenderar med olika digitala tjänster (något jag verkligen saknar i årets rapport). Det visade sig då att sociala medier ligger i botten av de appar som upplevs som meningsfullt spenderad tid. Jämfört med poddar som redan då hamnade bland topp tre.
Men igen, varför är det så?
Om jag går till mig själv och analyserar hur jag konsumerar poddar, så är det ganska enkelt att se varför jag upplever det som mer meningsfullt än att scrolla på Instagram. Ofta lyssnar jag när jag är ute och går eller gör något annat meditativt som både är bra för hjärnan och kroppen. Dessutom upplever jag att jag får vara med och lyssna in på konversationer som jag, om inte inte vore för poddarna, aldrig fått ta del av. Dessutom får min hjärna en paus från alla visuella intryck och kan sakta ner. Personligen lyssnar jag väldigt selektivt på poddar som handlar om tips och tricks kring mitt jobb. När jag lyssnar vill jag lyssna på sådant som gör att jag tänker nya tankar.
Med det här sagt, så är det inte så konstigt att appen Clubhouse har fått sådan spridning och jag tror definitivt att den kommer att växa stort under 2021.
Vi saknar mänskliga interaktioner, kontakt och är tekniktrötta.
När du går vidare under 2021 tror jag att det är av yttersta vikt att du har (bland annat) de här sakerna i åtanke. Både när du skapar strategi och innehåll till sociala medier, men också när du ska designa dina erbjudanden. Ställ dig själv de här frågorna:
Nu är en tid för oss att dra på oss våra tänkarmössor och bli kreativa. Det kan innebära att vi behöver ändra på planer som vi haft och gå till ställen där vi känner oss obekväma. Men det är ju då vi växer och mer kreativitet föds. Det kommer kanske inte vara lätt, men vad gör det om hundra år.
Vad tror du om den digitala världen under 2021? Vad kan vi som online entreprenörer lära oss av dessa digitala trenderna? Lämna en kommentar!
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.
bli först att kommentera