Det här blir som en del 2 av inlägget Varför funkar alltid norrskensbilder?, har du inte läst det så ta en sväng och gör det.
I inlägget om norrskensbilder (färgglada soluppgång/nedgångar och liknande) pratade jag om känslan som bidrar till att den här sortens innehåll får stor räckvidd. Det här inlägget kommer att tillägnas vad vi ska med all denna räckvidd till.
Spontant kanske du tänker ”ja men såklart det gör! Ge mig those eyeballs baby!”. Uppmärksamhet är fint, men för att du ska ha någon nytta av det som du kan omsätta till business, gäller det att det är RÄTT ögon som nås av ditt innehåll.
Även om du får en hel hord med människor som ser ditt inlägg med orange himmel och en månskära – vad spelar det för roll om du inte får en enda ny följare? Inte en enda som är intresserad av det du har att säga eller sälja?
Det KAN ha varit så att prick det hände mig. Den här bilden for iväg med en väldig sprutt och kammade hem över 1500 likes och nådde 20 000 personer (jag hade runt 2000 följare då). Det var förstås jättekul och jag trodde att Instagram fått spunk när jag såg det på morgonen. Men de där siffrorna har inte gjort någonting för min bottom line och kan bara beskrivas som vanity metrics.
Vad hade jag kunnat göra annorlunda? Ja, för det första underskattade jag den där bilden utav bara helskotta. När jag lade ut den trodde jag verkligen inte att den skulle tas emot med såååå öppna armar. Hade jag förstått det hade jag passat på att skriva något som jag verkligen vill att min målgrupp ska nås av. Det här pratade jag med kreatören Sanne (@warginna) om och hon berättade att hon jobbar precis så. Några av hennes bilder som ofta sticker iväg i räckvidd är hennes rosa himlar. Sanne berättar:
Jag tänker att vi behöver tänka på att skapa ett möte mellan den uppmärksamhetsgivande bilden och relevans för den målgrupp vi vill nå för att kunna omsätta den här räckvidden i något vettigt. För vad spelar det för roll om du får massor av ögon på ditt innehåll, om ingen av dem är intresserade av det du gör på riktigt?
Som vanligt behöver vi hålla flera tankar i huvudet samtidigt och tänka på nästa steg. När du kämpat för att få folks uppmärksamhet behöver du också ha en plan för hur du ska behålla uppmärksamheten och förvalta den. Omvandla den till affärsnytta. När jag som mottagare väl ger dig min uppmärksamhet vill jag att du ska ta hand om den och fortsätta min upplevelse av dig och ditt varumärke. Så att jag i slutändan kan känna att jag fått ett behov tillfredställt.
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.
bli först att kommentera