Instagate och de nya sociala kanalerna

Att instagram verkar vara på väg att ta ”the final step” mot att verkligen bli en videoapp är ett faktum.

Vi går ännu mer mot att video premieras av algoritmen och hela användarupplevelsen kommer att ha helskärmsvideo i fokus. En längre utläggning om instagrams förändring kan du läsa hos Elin Teknifik i det här eminenta inlägget. Själva grejen att hela internet går mer och mer mot att exakt allt innehåll ska vara rörligt är inget nytt i sig. Men nog smakar det lite illa i munnen att Instagram mer eller mindre dumpar de som varit med och byggt upp appen: fotograferna.

Är det nu de nya sociala apparna kommer?

Jag tänkte inte prata så mycket mer om just #instagate i det här inlägget. Utan istället lyfta upp en fundering som jag haft i bakhuvudet sen årsskiftet. Då läste jag en kort artikel av Michelle Kennedy i The Wired om sociala medier och om hur vi kanske (förhoppningsvis?) kommer att se nya sociala appar ploppa upp framöver som inte bygger användarnas auktoritet på socialekonomiska faktorer. Alltså där valutan är att skylta med likes, kommentarer, delningar och så vidare. Michelle skriver:

“[…] the tech community’s journey into more equitable platforms has to begin with redefining social capital, so that empathy and collectivism are valued over individual power and status.”

Enligt Michelle suktar vi efter säkrare upplevelser online. Platser där vi verkligen vågar vara oss själva och dela med oss av våra erfarenheter. Hon beskriver att den sociala valutan som borde fokuseras på framöver är huruvida man adderar värde till konversationer, utför vänliga handlingar och ger andra support när de är sårbara (snarare än att drivas av annonsintäkter och datainsamling).

Exakt hur en sådan app skulle utformas kan jag inte svara på. Men det är spännande att fundera över vad som skulle få oss som användare att hoppa på dem. Skulle vi vara lika hooked på TikTok om du inte kan se hur många views folk har? Skulle vi anstränga oss lika mycket att skapa innehåll om vi inte kunde se och visa upp hur många följare vi har på Instagram?

Jag tror definitivt att vi människor har en naturlig önskan att prata med andra, delta i communities och dela med oss av våra erfarenheter. Det kommer att bli intressant att se hur (och om) plattformar kommer att börja ploppa upp nu med det nya “north star metrics” med fokus på mjukare värden än likes, kommentarer och delningar.

Dela inlägget!

Och om du inte redan gör det, följ mig på Instagram @jacquelinewester

Dela på Facebook
Pinna på Pinterest
LinkedIn

2 thoughts on “Instagate och de nya sociala kanalerna

  1. Clubhouse var ju lite så. Fanns inga mättal (förutom followers) men däremot handlade det ju om att tillföra värde till konversationer. Bloggen var också så. Verkligen noll mättal (förutom viktighet på Googlerankingen)

    1. Ja men precis, och det tyckte vi ju var skoj ett tag när det var nytt. Men de lyckas inte behålla oss, man blir inte lika ”hooked”. Vilket förstås inte kanske är nåt dåligt för oss som människor, snarare tvärtom. Men det blir ju inte samma bibehållet genomslag. Den blir inte en del av ens vanor. Bloggen tror jag har potential att bli del av vanor igen. Precis som du också lyfte någonstans (tror det var Facebookgruppen för influencers?)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Låt oss jobba tillsammans!

Den här webbplatsen använder cookies för att kunna ge dig en så bra upplevelse som möjligt.