Är det okej att skrämmas i marknadsföring?

Emellanåt kan verkligen den här onlinemarknadsföringsvärlden känns som värsta vilda västern. Nu vill jag prata om en video av en föreläsning som jag tittade på i somras, ge lite tankar om vad jag såg och förhoppningsvis väcka lite tankar och funderingar hos dig också.

Lite kontext först och främst:

Videon det handlar om är en inspelning av en föreläsning av SEO-experten Neil Patel höll. Han pratar på en konferens för affiliate marketers och ger tips och feedback på landningssidor för att få fler leads. I det här inlägget kommer jag bara att prata om ett av tipsen (han ger flera i videon), då det var det specifika tipset som satte igång funderingar hos mig. 

Så långt, allt väl! 

Vi kör:

Print screen av Neil Patels föreläsning med tipset "evoke fear!"

Tips #7: Väck rädsla!

“You can scare THE SHIT out of people, and make them buy!”

Hur känns det här tipset? Är det här något som man som företagare vill ägna sig åt?

Skrämmas i marknadsföring och etik

Du har nog också stött på så kallade skrämseltekniker både här och var och i olika utsträckning. Av den enkla anledningen att det funkar. Det funkar jättebra: Neil berättar att konverteringsgraden gick upp med 39,14% – vilket är jättemycket. 

Men genom att ta upp det här vill jag att vi stannar upp och funderar över hur etiskt det är att göra såhär? 

Jag pratade lite om det här på mail med Jennifer Sandström (som btw också är SEO-expert!) som lyfte fram att det kanske är befogat att trycka på skrämsel när det handlar om säkerhet. Som det ju gör i fallet som Neil pratar om så företaget i exemplet är ett VPN-företag. Cybersäkerhet är ju jätteviktigt! Det kanske inte är så dumt att elda på oss till att faktiskt göra något åt vår slappa inställning till det. I framtiden kommer ju data och allt vi gör på internet vara hårdvaluta (mer än det redan är idag).

Så var går gränsen?

Jag tänker på den sfär där jag oftast jobbar, med onlinekurser, medlemskap och andra digitala produkter. Skulle det ju inte vara okej att “scare the shit out of people”. Säg att… en odlare vill sälja ett ”odla din egen mat”-program och marknadsför det med något i stil med ”se till att du har mat när lastbilarna slutar rulla på vägarna!”*. Skulle det kännas rimligt? Även om det kanske i någon mening kan tänkas vara en god idé att ha lite koll på hur man driver upp mat från frö till dukat bord.

*(kanske inte den starkaste copy jag skrivit haha, men jag hoppas att du hänger med på min tanke ändå).

Jag har inget svar på den här funderingen. Men det är en viktig diskussion att ha och något som vi måste tänka på som marknadsförare. 

Kundrelation och peak-end rule

Vill man verkligen vara den som skrämmer upp sin publik? Att rädsla är deras motivation till att köpa din produkt?

I mina öron låter det också lite kortsiktigt. Tänk bara på vilken relation man som kund får till något som man köpt i blotta förskräckelsen. Därför att den rädslan är det som de kommer att minnas och förknippa med ditt varumärke. Om vi tittar på det som kallas för “peak-end rule”, vilket betyder att när vi i efterhand ska minnas en händelse så minns vi bara den känslomässiga toppen (positiv eller negativ) och slutet av den. Jag tänker att den här upplevelsen som kunden precis haft, full av rädsla, kommer hen att känna varje gång det varumärket dyker upp i minnet. 

Förvisso tror jag att många företag som använder den här sortens skrämsel i sin kommunikation jobbar hårt för kundernas peak ska komma efter att de köpt produkten. Att den tillfredsställda lättnadskänslan efteråt är starkare än rädslan de kände innan de köpt. Det borde de göra åtminstone.

Men åter till frågan: är det okej att skrämmas i marknadsföring för att få oss att ta beslut och köpbeslut?

Vi som egenföretagare behöver fundera över vad det är för tips vi egentligen får av sådana här “gurus”. DU behöver stanna upp och fundera över hur vill DU marknadsföra. Det finns ju ungefär en miljard tips och tillvägagångssätt där ute på vilda västerninternet. Mycket av det funkar (funka = säljer). Men bara för att något fungerar så är det kasnke inte alltid så bra.

Berätta i kommentarerna vilka tankar du får kring det här. När är det okej att skrämmas för att sälja på oss saker? Är det någonsin okej? Om det är för vårt eget bästa?


Utforska mer:

Peak end rule:
https://www.nngroup.com/articles/peak-end-rule/
https://thedecisionlab.com/biases/peak-end-rule/

Hela Neils föreläsning: https://youtu.be/SbJnXHfDJPg 

Dela inlägget!

Och om du inte redan gör det, följ mig @jacquelinewester

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on pinterest
Pinna på Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

2 thoughts on “Är det okej att skrämmas i marknadsföring?

  1. Jag var på.väg att köpa en deo. Jag hade sett en dokumentär och googlat en del på dåliga ingredienser i sminkprodukter och givetvis kom det ju då sponsrade inlägg och reklam därefter. Då var det ett deo-märke som jag tyckte körde på skrämselreklam och jag var nära att beställa tills jag såg en kommentar om det och då blev jag sur istället att de spelade så mycket på min rädsla. Precis som du skrev så här det också blivit som att jag förknippar märket med obehagskänsla.

    1. Tack för att du delar med dig Anna! Jätteintressant att höra. Känner igen det där att man kan bli lite tvär när skrämseltaktiken blir så himla uppenbar. Det känns som att det är DET som är det enda som varumärket har att komma med.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Den här webbplatsen använder cookies för att kunna ge dig en så bra upplevelse som möjligt.