Jag har läst en superintressant undersökning som Buzzsumo gjort om vad det är som engagerar på Facebook. De har analyserat, och häng med nu för nu blir det massor av siffror: 777,367,063 facebookinlägg för att ta reda på det mest engagerande innehållet, varumärkena och videos för 2018.

Föga förvånande så är det video som utklassar de andra kategorierna när det kommer till engagemang. Video får minst 59% mer engagemang än andra former av poster. Känn på den. Femtionio procent.

Och jämfört med vanliga stillbilder 73%. Sjuttiotre.

Det här är en av anledningarna till att jag råder de jag jobbar med nu när vi pratar om innehållsskapande att komma igång med att göra video om de inte redan gör det. Även om det kan kännas tungt, som mycket mer jobb och dessutom läskigt att vara med på video själv! Men bevisligen ger det också mest utdelning i slutändan. Det tycker jag borde väga tungt för oss som jobbar med att skapa innehåll. Vi vill ju att vi ska nå ut med det vi gör, att människor ska ta del av det vi skapar, eller hur?

 

Så här reagerar vi på videos

När jag läser listan över vilka som är de vanligaste reaktionerna (du vet: älska, haha, wow, ledsen o.s.v.), så känner jag ändå lite hopp om mänskligheten.

Enligt den här undersökningen är topp tre vanligaste reaktionerna:

  1. Älska
  2. Haha
  3. Wow

Är inte det fint? Och det gör åtminstone mig mer inspirerad och mer sugen på att göra video även under 2019. De första två ligger väldigt stabilt på sina placeringar med 46,8% och 34,1%, medan det blir ett ganska stort hopp ner till trean som ligger på 8% (vi är kanske inte så easily amazed alltså haha!). Så tänk att det innehåll vi gillar bäst och interagerar med är sådant som får oss att känna kärlek och skratt. Jag blir då åtminstone glad av det!

Vad funkar för dig? Analysera ditt innehåll

Använder man sociala medier och tja… internet överlag, för att bygga sitt varumärke (vilket “alla” gör idag) så behöver man ta reda på vilket innehåll som resonerar med din målgrupp. När du analyserar innehållet kan du ta bättre beslut kring vad att lägga tid på och skapa härnäst  utan att behöva gissa dig fram.

Så ta dig tid att titta över dina inlägg, vilka får mest engagemang? Vilka ämnen handlar de om? Vilken typ av media innehåller de? Vilken tid på dygnet är det postat?

Det finns så många punkter du kan titta på när du analyserar innehåll som du redan har postat. Då har ju Facebook, Google eller vad du nu använder samlat in massor av data åt dig. Men hur ska man göra med innehåll som du inte postat än då kanske du undrar? Dels är mitt tips att dra lärdomar av det du redan postat när du brainstormar fram nytt innehåll. Men utöver det tycker jag att det lättaste sättet är att ta reda på om det du är på väg att skapa besvarar någon av de frågor som din målgrupp har. Försök att utgå ifrån några faktiska siffror från inlägg du redan har gjort, så att du inte bara gissar. Trots att det kanske kan kännas svårt att komma igång med analyssiffror. Våra gissningar har en tendens att bli färgade av vad vi själva till exempel tycker “borde funka”.

Sedan funderar jag på vilken känsla/reaktion som innehållet skulle kunna få. Med det sagt så är det förstås inte givet att bara för att jag tänker mig att ett visst inlägg ska få reaktionen “haha” så kommer det att få det. Men genom att tänka på de här sakerna har du alltid ett syfte med det du skapar. Det syftet kan givetvis vara allt från stort och pampigt där du ska sprida tung kunskap till att du vill sprida en fin bild som du egentligen mest är för dig själv. Den sistnämnda får ju kanske inte heller samma engagemang som den förstnämnda. Vilket säger sig självt. Men då vet du om det och har en medveten plan med ditt skapande.

Jag tycker att sådana här undersökningar om vad som engagerar på Facebook och andra sociala medier är superintressanta. Allt som kan säga något om oss och vårt beteende kittlar en nerv i mig! Vad tycker du? Känner du igen dig i de här siffrorna? Älskar du ofta innehåll på Facebook?

 


Missa inga inlägg! Prenumerera på min blogg så trillar ett mail
ner i inboxen när det finns något nytt att läsa. 

[maxbutton id=”1″ ]


 

Vill du läsa hela artikeln kan du göra det på Buzzsumos hemsida. I artikeln går de in på mycket detaljer så det finns en hel del att gotta sig i!

  1. Paulina Gunnardo skriver:

    Jätteintressant! Och jag har blivit förvånad över vad som engagerar hos mig. Ofta det enkla, vardagsnära och livet med barnen <3 Inte allt forskningsbaserat som jag lagt ner mer tid på. Det får däremot trafik när folk googlar svar på frågor om barns utveckling. Så trafiken kommer på olika sätt via olika kanaler. Det finns mycket spännande att lära 🙂

    • Jacqueline skriver:

      Ja absolut så är det ju, de är ju ofta på olika ställen i sin resa i relationen till dig/din plattform 🙂 Det är så himla intressant med hur olika det är vad man är ute efter beroende på kanal också! Sociala medier-psykologi alltså 😀

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.