Att skapa och lansera en onlinekurs är inte en quick fix för ett företag som inte redan fungerar.
En stor del av mitt jobb innebär att jag har direktkontakt med företagare och entreprenörer som är sugna på att lansera sina produkter online, och ofta handlar det om just att skapa och sälja en onlinekurs. Det är förstås jättekul! Mitt jobb som lanseringsstrateg är fantastiskt roligt, MEN – jag känner att vi måste prata om vad det innebär i verkligheten att implementera en onlinekurs i sin business.
För det är inte ovanligt att stöta på missuppfattningen att “bara jag skapar en onlinekurs så kommer min business ta fart och pengarna börja rulla in!”.
Jag förstår att det ser lockande ut när vi bombarderas med alla möjligheter det kan innebära att lägga till en onlinekurs som inkomstström i sin business. Om den där skalbara visionen om att kunna skapa en gång och sälja till flera. Där din tid inte säljs till en person i taget. Där resultatet är lika med mer frihet och bättre omsättning.
Men om du inte har en fungerade företagsidé idag som redan säljer och drar in pengar till dig, så kommer inte någon kurs kunna rädda dig heller. För varför skulle någon köpa en kurs av dig, om de inte är beredda att jobba med dig 1 on 1? Om du inte kan sälja in dina tjänster där du operativt utför uppgifter och lägger din tid på uppdraget – hur ska du kunna sälja in att din potentiella kund ska se några videos och sedan göra jobbet själv?
Anledningen till att jag vill att vi ska prata om det här är inte för att jag vill klanka ner på onlinekurser – jag älskar onlinekurser! En genomtänkt och välgjord onlinekurs kan leverera otroligt mycket värde och “actionable” kunskap. Russinen ur kakan, upplagda att börja sättas i verket direkt i verkliga livet. Men jag vill att alla som tänker i banorna av snabba lösningar, snabba pengar och genvägar helt enkelt tänker om.
Det finns också en annan aspekt av det hela som är lätt att förbise: hur mycket jobb det är att skapa en onlinekurs.
Börja inte plöja ner tid och pengar i att bygga upp något stort projekt som du inte kommer att få igen investeringen på. För att ta fram en onlinekurs är att likna vid en mental födsel. Fråga någon som någonsin skapat en kurs med allt vad det innebär: videos, innehållsuppbyggnad, livesändningar, workbooks, manus, teknik som ska sättas upp, mail som ska mailas och kunder som ska supportas. Hur gött var det när hen filmat en 20 minuter tutorial bara för att inse att kamerans fokus hamnat på väggen bakom istället för i ansiktet på personen? Hur mycket skrivande var det att få ihop den sammanlagt 32 mail långa mail funneln?
“Äsch det finns ju andra sätt, sådana som river av hela processen från idé till kurs på 72h?”
Jo, garanterat. Men det är inte fallet för de flesta.
Men så, vad gör man då? Innan du börjar lägga ner din själ i en onlinekurs.
Ett enkelt exempel på det här är att du idag säljer din tid som konsult och det går bra. Du drar in pengar och det finns en efterfrågan på de tjänster du säljer, därför vill du nu skapa en kurs om något av det du idag säljer som tjänst. Eller att du kör workshops live där du vägleder deltagarna på plats (så här i covid-tider känns ju denna som något att drömma om eller hur..?). Du skulle då kunna prova att skapa en digital upplevelse av den workshopen och sälja.
När du öppnar dörrarna till kursen, till vem ska du sälja den? Jobba med validering av dina idéer innan du släpper allt du har för att skapa en kurs. Består din följarskara idag av personer ur din målgrupp? Prata med din publik och se vad de vill ha av dig. Vad är din idealkund redo att lägga ner tid på att lära dig av dig?
Om du inte redan nu har en publik att sälja din kurs till organiskt. Alltså en publik som du jobbat med att bygga upp över tid i dina egna kanaler. Så behöver du lägga krut på det. Det finns två sätt att göra det på:
Skapa innehåll kontinuerligt i kanaler där din ideala kund finns och bygg upp en engagerad följarskara där. Jobba med att bygga upp ett personligt varumärke (är det något du behöver, häng på Linda Hörnfeldt) och bygg relation till din publik. Du kan också jobba med att skapa community i form av en grupp, till exempel på Facebook (se och lär av Marie Wigunsjö).
Fördel: Personer som följer dig följer dig för att du är du. Inte för det du säljer. Du som person är inte utbytbar, men det är produkterna vi säljer. Med ett personligt varumärke står du stadigare på din marknad.
Nackdel: Kan ta lång tid, vara allmänt tidskrävande och ta mycket energi att skapa innehåll kontinuerligt över tid. Frustration när man inte får till det och man inte har lyckats nagla in sin tonalitet och sitt budskap.
Eller så struntar du i det och kör på att betala för din ideala kunds uppmärksamhet i pengar från början: med betalda annonser. Då skapar du en annonsstrategi direkt för olika kundsegment och lägger krutet på att konvertera de som nappar på annonsen, till exempel med ett samtal på zoom eller telefon.
Fördel: Du slipper skapa massa innehåll hela tiden och kan så att säga “kasta pengar på problemet”. Om du har fått till ditt budskap så att det resonerar med din ideala kund kan du skala upp ganska snabbt.
Nackdel: Du behöver pengar att kasta på annonser. Du är dessutom utbytbar och det finns ingen särskild relation mellan dig och den du pitchar för.
Det bästa tycker jag är att jobba med båda de här strategierna och försöka krama ut det bästa av dem båda. Och förstås minska intrycket av nackdelarna!
Hur många behöver bli introducerade för det du ska sälja?
I den här Lanseringskalkylatorn fyller du i det du vill tjäna och så räknar den ut hur många personer du behöver nå för att nå ditt mål. Därifrån kan du sedan börja bygga upp din lanseringsstrategi!
Kul! Kör!
Du kan också prova göra mindre produkter på samma område, för att se om någon faktiskt kommer att plocka upp kreditkortet när det väl gäller. För en sak ska du veta: Det är väldigt lätt för oss att svara “ja” på frågan “om jag skapar en kurs om det här, vill du ha det då?”. Det är väldigt icke förpliktigande och dessutom kommer många svara ja för att vara snälla och för att de tror att det är ett ja du vill höra. Det kan alltså vara väldigt missvisande att bara fråga sin målgrupp. Du behöver lära känna dem på andra sätt, lära dig vad som verkligen motiverar hen och gör att hen är beredd att investera tid och pengar i en produkt.
Vi tar ett superenkelt exempel:
Säg att någon skulle fråga dig: Skulle du vilja vara stark och snabb till våren?
De flesta skulle nog säga “absolut!”.
Men när du sedan presenterar hur det skulle gå till: Ett 6 veckors träningsprogram med program för varje dag du ska göra själv hemma. En gång i veckan hörs du, gruppen och coachen på zoom i 45 min. Pris: 7995 kr ex moms.
Så kommer många av de som sade ja droppa av. Vilket är helt normalt. Tröskeln till att säga ja blev plötsligt betydligt högre, än när frågan bara var just det: en fråga. Men tänk på det, att om 98% sade ja när du ställde en enkel fråga, så kommer det kanske vara 3% av dem som verkligen köper i slutändan.
Precis som med din privatekonomi är det superviktigt att inte famla i mörkret när det kommer till siffrorna i din business. Spara information kring data som rör konvertering, klick, trafik, open rates och så vidare. Ha ett dokument efter varje lansering du gör där du fyller i och sparar allt som är viktigt för dig. Skriv också ner dina egna personliga tankar och takeaways, vilka förändringar och förbättringar du vill göra till nästa gång.
Genom att dokumentera de aktiviteter som du gör i företaget kan du också börja göra beräkningar på framtida satsningar och se trender. Till exempel om du kör annonser kan du hålla ett öga på vilken sorts annons och bilder eller video som funkar bäst. Så att du inte fortsätter lägga pengar på ett koncept som inte funkar.
Tips! Skapa en mall som du följer varje gång. Då slipper du göra en ny varje gång och det blir mycket lättare att jämföra mellan lanseringar av samma produkt. De här dokumenten kommer att fungera lite som en karta för dig, där du kan se vad du borde prova gör mer av. Ser det ut som att intresset dalar med varje lansering? Analysera: beror det på ditt erbjudande? Eller är folk helt enkelt lite less på paketeringen och det är läge att prova något som du inte provat förut?
Så för att sammanfatta det hela lite. Det här låter så otroligt oglammigt och inget som någon vill panga upp på någon billboard men:
Börja i rätt ände.
Bygg metodiskt.
Validera, gärna snabbt.
Testa.
Analysera.
Väx kontrollerat och smart.
Om du är sugen på att implementera en (eller flera) onlinekurser i din affärsmodell så kör! De ökar i popularitet, kan vara en utmärkt inkomstström och det är rent teknisk lättare än någonsin att skapa och leverera. Jämfört med förr. Idag har du som egenföretagare och kreatör tillgång till en uppsjö av tjänster, både betalda och gratis, att välja på. Där du kan lagra kursen, maila, skapa grafik och slides, spela in video och så vidare. Många av tjänsterna har också bra dokumentation hur du använder dem. Det är en fantastisk digital tid vi lever i!
Var beredd att lägga ner mycket jobb. Det kan vara lite som att du själv behöver gräva diket innan vårfloden kan komma forsandes. Innan diket är ordentligt preppat kommer det knappt något vatten, om något. Vad det beror på att inget vatten kommer kan bero på flera faktorer. Det behöver inte vara så att det är “något fel” på det du har att erbjuda. Utan det är vägen dit, budskapet som du vill att din publik ska tilltalas av och engagera sig i, som behöver skruvas på.
Nu blev jag kanske lite väl inspirerad av den varma vårsolen som tittar fram här i Västerbotten just nu. Men jag hoppas och tror att du förstår vad jag menar med den där liknelsen. Det behöver inte vara diket det är fel på, det behöver bara putsas till.
PS. Kolla hur du ligger till med min lanseringskalkylator! Klicka här för att fylla i formuläret och ladda ner den (gratis).
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.
bli först att kommentera