Inlägget innehåller affiliatelänkar, markerade med *

En av de viktigaste komponenterna när jag tar fram en lanseringsstrategi är klientens (alltså din) maillista, eller “nyhetsbrev”. Men vad är en maillista? Vilken funktion den har och varför du egentligen ska bry dig om den? Jag menar, du har ju redan Instagram, Facebook och så vidare – eller hur?

Vi börjar från början tycker jag och bryter isär det här med:

Vad är en maillista?

Till att börja med är det många som säger “nyhetsbrev” när de pratar om maillista. Det innehåll du skickar ut till dina prenumeranter kan utvecklas till något mycket mer värdefullt än “bara nyheter”. Men i alla fall: ordet maillista i sig avslöjar ganska bra vad det är: det är en lista med mailadresser. Listan ligger hos den Email Service Provider (tex. ActiveCampaign*, Mailerlite*, MailChimp eller Convertkit*, men det finns många fler) som du använder och består av personer som har valt att gå med på din lista. 

När jag säger att personerna på din lista HAR VALT att gå med på den, menar jag att de antingen fyllt i ett formulär för att få ditt nyhetsbrev, veckobrev eller vad du kallar det. Eller så har de valt att gå med för att kunna ladda ner någon gratis resurs som du erbjudit dem. Alltså en så kallad lead magnet eller “freebie”. Jag kommer att skifta mellan de här två begreppen framöver, men lead magnet och freebie är alltså samma sak. 

Du kanske lade märke till att jag lägger en hel del emfas på att personerna ska HA VALT att gå med på din lista. Du får inte lägga till personer på din lista som inte själva sagt att de vill vara med på den. Det beror dels på att det måste gå till så enligt lag, GDPR som du säkert hört talas om. Vill du läsa mer om GDPR så kan du läsa själva lagtexten här, eller en (eventuellt lite mer lättläst) artikel om det här. Jag kommer inte att gå in på det mer i det här inlägget.

Men jag tycker också att det här gäller av rent medmänskliga orsaker. Jag VILL INTE  ha med personer på min maillista som inte själva valt det. Som entreprenör vill jag bara ha med personer i mitt community som är motiverade till att vara där av egen fri vilja. 

Tänk dig det här: 

Du vet när en telefonförsäljare ringer och berättar att hen ringer från företag Blabla. Och din första tanke är “hur fan har du fått tag i mitt telefonnummer Blabla?!”

Exakt den känslan vill du vill varje pris undvika att någon känner när de ser mail från dig i sin inkorg. 

Se till att det är tydligt vad det är som man “optar in till” som det så svengelskt kallas. Att “Opta in” betyder alltså att personen fyller i ett formulär med sitt namn och sin mailadress och går med på din maillista. 

Den här listan som du bygger på över tid kan du sedan maila från den Email Service Provider som du använder. Med hjälp av listan kan du jobba både varumärkesbyggande, relationsbyggande och med marknadsföring av dina erbjudanden.

Och då kom vi in på nästa fråga: 

Varför ska du ha en maillista?

Nu när du vet vad en maillista är, ska vi prata om varför du ska ha en. Jag kommer att dra en massa argument för varför det är en bra idé att lägga tid, energi och pengar på att jobba med din maillista. Men först tänker jag kontra med en motfråga: 

Hur länge funderade du på att skapa ett Instagramkonto?

Även om båda har en plats i ditt arbete att bygga ditt varumärke (personligt varumärke eller ej spelar ingen roll), så är maillistan den kanal där du når allra flest av de som valt att opta in till den. 

I dina sociala kanaler når du långt ifrån alla, ÄVEN om de VALT att följa dig. Hur stor räckvidd (hur många av dina följare du når) kan du ta reda på i din statistik

Instagram vs Maillista  

Vi fortsätter att använda Instagram som exempel och provar att göra en jämförelse. 

Tänk på att i den här jämförelsen tittar vi bara på hur många av de som valt att följa dig (Instagram eller maillista) som får ditt innehåll levererat till sig. Vi jämför inte några andra aspekter som synlighet eller eventuell sökbarhet till exempel. Varför inte? För att vi ska kunna hänga med och hålla jämförelsen så clean som möjligt, så tar vi en parameter i taget. 

Säg att dina inlägg på Instagram når runt 30% av alla som valt att följa dig, och av dem är det ungefär 11% som sedan också interagerar med ditt innehåll (det vill säga är engagemanget på den räckvidd du har). Alltså ger en like, en kommentar, sparar och så vidare. 

Det är inte jättemånga… Och om du istället räknar engagemangsprocent på ALLA som följer dig, ja då blir siffran ännu lägre. 

Låt oss då vända blicken och titta på maillistan i jämförelse.

I ett genomsnitt av 17 olika Email Service Providers är leveransbarheten, alltså hur många av de mail du skickar till din lista som landar i personernas inkorgar, 88,9%. Tittar vi på ett genomsnitt av fyra av de vanligaste ESP-tjänsterna (ActiveCampaign, Mailerlite, Mailchimp och Convertkit) är den siffran 92,8% i mars 2021. 

Och om vi ska vara extra kritiska, vilket vi såklart ska, kan vi också titta på genomsnittet av alla de här 17 tjänsterna över tid (så att det inte bara är en lucky shot att så många mail kom rätt just i mars 2021). 

Från augusti 2017 till mars 2021 låg den genomsnittliga leveransbarheten mellan de här 17 ESP-tjänsterna på 83,67%.

Är du med mig fortfarande?

Om vi ska jämföra Instagram och din maillista, där det vi tittar på är hur många som får ditt innehåll levererat framför näsan. Så är det alltså 30% på Instagram mot 88,9% av din maillista. Redan där hoppas jag att din motivation till att jobba med din maillista hoppar upp några snäpp!

Men” säger du, “det är ju inte alla som kommer öppna mina mail..?”

Det är sant förstås. I en perfekt värld skulle din open rate (hur många som öppnar dina mail) vara 100%. Men i den verkliga världen då, vad är en genomsnittlig open rate? Enligt flera av de största ESP-tjänsterna ligger ett genomsnitt över olika businesskategorier på runt 20-25%. Men då vill jag tillägga att flera av de här inte jobbar med maillistan på det sätt som jag och många med mig lär ut. Dessutom ligger kategorier som “daily cupons” och annat med i listan som drar ner genomsnittet ganska mycket. 

Men eftersom det är det som är genomsnitt så tar vi det, vi lägger på någonstans i mitten på 23% open rate. 

Och så jämför vi med Instagram igen då: 

Där var det 11% av alla som fick ditt innehåll som interagerade med det. På mailen är det mer än det dubbla, alltså ungefär 23%. 

Kompletterar varandra

Vi kan hålla på och jämföra och kasta oss med siffror hit och dit i all evighet. Men egentligen vet jag inte hur meningsfullt det är EGENTLIGEN. Dina sociala kanaler och din maillista är kompletterande byggstenar i din business. De stöttar varandra och fyller viktiga funktioner båda två. Det är ingen tävling. Det handlar om att vara smart och inte lägga alla sina ägg i samma korg, att ha flera sätt att kunna kommunicera med din publik.

Men om vi ändå ska fortsätta tävla lite mer. Så är kontentan här att om du bara har ett val för att få ditt innehåll framför din publik så vinner maillistan. 

Vad sägs om ETT ÅR av färdiga idéer att skicka till din maillista? Den här listan är fullpackad med mail som du kan skicka till din egen maillista – varje vecka i ett års tid.

Den enda kanalen du äger

En annan sak som är viktig att ta upp är att maillistan är den enda kanal som du äger, tillsammans med din webbplats. Den kanal som du har valt att publicera innehåll och bygga publik på via sociala medier är hyrt utrymme. Lånat space på plattformar som när som helst kan försvinna eller ändra saker i deras algoritmer. De drivs av företag vars vinst hänger på att vi spenderar tid på plattformarna och vill vi ha mer ögon på vårt innehåll – ja då får vi ta fram plånboken och betala för det.

Men Email Service-tjänster är ju också företag?”

Absolut, det stämmer. Men deras affärsmodell går ut på att leverera mail till dina prenumeranters inkorgar. Lyckas de inte med det kommer du att byta leverantör och vips, har de förlorat en inkomst.

Om vi struntar i siffrorna

Innan vi knyter ihop säcken så vill jag lägga in några andra fördelar som jag tycker mig se med maillistan. Mjukare värden än siffror. 

För oss som sitter på avsändarsidan av maillistan så tycker jag att det ger väldigt mycket att jobba med att ta fram den sortens innehåll. Komma bort en stund från allt det högljudda på sociala medier som kan vara så otroligt… utmattande, ärligt talat. När jag jobbar med maillistans innehåll gör jag det i lugn och ro, jag får skriva och klura och dessutom vetskapen att det jag skapar kommer att landa i mina prenumeranters inkorg känns liksom… nära. Fint på något vis. Jämfört med att (i bästa fall) swischa förbi i ett flöde. 

Känslan i kroppen när jag i första hand skapar för bloggen, podden och maillistan är en annan än den jag får när jag skapar för Instagram. Den är lugnare, mer djupgående och känns som något som jag kommer att kunna hålla på med under lång tid framöver. Även innehållet i sig kommer att leva längre.

Men jag har inget att skriva om, inget att säga i mina mail?

Det är inte sant. Det här däremot är det:

Har du nåt att säga på instagram har du något att säga i mail. 

Dina mail är innehåll, precis som varenda Insta Story, varenda post, varenda Tiktok, varenda Facebook live, varenda inlägg på LinkedIn. 

Det är inte något orimligt ouppnåeligt. Det är bara du som pratar med din publik och potentiella kunder. Precis som i alla andra kanaler du har. 

Dessutom tänker jag på vilket “state of mind” min publik, du, är i när du tar del av mitt innehåll på olika plattformar. Det är förstås inget som jag vet 100%, men genom att läsa på om beteenden generellt och förstås: återgå till hur du själv beter dig, kan du göra ganska kvalificerade gissningar, eller “skapa hypoteser”, som du sedan kan testa. Om du tänker efter tror jag att du ganska enkelt kan identifiera och beskriva dina olika sinnestillstånd när du konsumerar olika digitala kanaler. 

Vad är du ute efter på varje kanal? 

Hur vill du ha innehållet levererat?

Orkar du klicka dig ifrån den kanal du är på, eller känner du ett motstånd?

Är du ute efter att bli underhållen eller är du ute efter information?

När du börjar tänka på sådana här saker utifrån dig själv, vilket är det enklaste att börja studera det, så kan du också snabbt förstå och se att det är precis de här frågorna som du behöver ställa till dig själv om din idealkund.

Läst ända hit? Bra jobbat!
Jag hoppas att du känner dig lite mer på det klara om vad en maillista är och varför du borde skaffa en om du inte redan har en.

Ge det här inlägget en like på hjärtat om du tyckte att det var intressant. 

Vad är ditt nästa steg? Känner du dig motiverad att köra igång, eller levla upp, din maillista?


Länkar för att läsa mer om det jag pratar om i inlägget:

https://blog.iconosquare.com/average-instagram-engagement-rate/
https://www.emailtooltester.com/en/email-deliverability-test/
https://www.mailerlite.com/blog/compare-your-email-performance-metrics-industry-benchmarks
https://www.csoonline.com/article/3202771/general-data-protection-regulation-gdpr-requirements-deadlines-and-facts.html
https://gdpr-info.eu/

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.