Det är inte ovanligt att jag får frågan “vad är ett bra nyhetsbrev?”. Det är förstås olika beroende på vem du som avsändare är och vem din mottagare är. Men det finns ju åtminstone några grunder som du kan börja med att checka av på listan, innan du går in på mer detaljer.

Till att börja med: se till att de som finns som prenumeranter har gått med på att få mail från dig. Du får inte lägga till mailadresser som inte har godkänt att du får kontakta dem. När jag säger det här brukar nästan alltid någon undra något i stil med: är okej att lägga till mailadresser som jag fått tag på förut, men de kanske inte minns det?

Såhär: har personen optat in, alltså medvetet tackat ja till att få mail från dig. Då får du tekniskt sett göra det. Men jag tycker att du behöver tänka på det från ett medmänskligt perspektiv. Om de inte minns att de gått med på ditt nyhetsbrev finns en risk att de bara känner irritation och undrar “vad fasen är det här förnåt?”, när de ser ditt mail i inkorgen. Se isåfall till att skriva ett introduceringsmail där du på nytt berättar vem du är och varför du mailar dem.

Du vill att de som prenumererar på ditt nyhetsbrev ska vilja få dem. Kvalité över kvantitet!

Nyhetsbrevets utseende

Det viktigaste för ditt nyhetsbrev rent visuellt är att det är lätt att läsa. Alltså:

  • God kontrast mellan text och bakgrund
  • Tillräckligt stor text (tänk på att många läser mailen på mobilen)
  • Gott om “luft” mellan stycken och sektioner.

Tänk också på att inte ha för stora bilder, om du använder det, i dina mail. Igen: många läser mailen på mobilen och använder det mobila nätet. Har du för tunga bilder kommer laddningsupplevelsen bli trög och kanske visas inte dina bilder alls. I den mailtjänst som du använder kan du garanterat hitta vad de rekommenderar i filstorlek. Men satsa på under 1 MB.

Tips! Med tinypng.com kan du komprimera png-filer utan att krossa krispigheten.

Relevans för din mottagare

Utöver att dina mail faktiskt går att läsa på ett behagligt sätt och inte begränsas tekniskt, är det viktigaste när du tar fram ditt mailkoncept att det är relevant.

Vad händer om du inte anses vara relevant?

Om dina mottagare inte upplever att innehållet i de nyhetsbrev som du skickar dem är relevant för dem kommer de antingen:

  • Sluta öppna eller sluta klicka i dem
  • Avprenumerera
  • Anmäla som spam

Att bli anmäld som spam är något som du verkligen vill undvika. Får du för många sådana anmälningar mot dig, kommer det att straffa din leveransbarhet. Därför är det bättre att de som inte längre vill ha dina mail enkelt och smärtfritt kan avprenumerera. Krångla inte till processen för att avprenumerera (opta ut). Jag har sett många exempel där länken för att avprenumerera göms eller att man krävt att jag anger min mailadress IGEN för att kunna opta ut. Håll inte på med sådant. Vill man inte längre ha dig i sin inkorg – låt dem gå!

Så är du relevant

Börja med att titta på din målgrupp: vilka är de? Vilka personer består den av och vilka mål har hen med att vara på din maillista (få dina nyhetsbrev)?

För att börja skapa bra redaktionellt innehåll, till alla dina kommunikationskanaler, behöver du lära känna dina målgrupp. Då menar jag att känna dem bortom deras ålder och vart de bor. Du vill veta hur de mår, deras drömmar och vad som triggar dem till handling.

Det är mellan ditt mission och din målgrupps mission du hittar det bästa innehållet

När du gjort det jobbet, som ju är ett löpande arbete – dina personas utvecklas hela tiden precis som världen de lever i, kan du titta åt andra hållet. Vad är det du som företag, varumärke, vill ha sagt? Hur kan du skapa relevant innehåll kopplat både till dina mål och din personas mål?

Det här är “the golden question” att besvara när det kommer till innehållsskapande.


Innehåll för ett helt år!

Det här är en PDF att plocka fram när idéerna tryter, eller bara ta rakt av (med din egen spinn förstås). De mail som du skickar till dina kunder kan bli mycket mer än “bara” ett nyhetsbrev. Vad väntar du på? Börja skapa mail som dina kunder vill läsa.

Fyll i formuläret för att ladda ner mailidéer som räcker dig ett helt år – helt gratis!


Storytelling och copywriting

När du sätter dig för att skapa nyhetsbrev (och allt annat innehåll) kom ihåg det här: Ingen bryr sig om din produkt. Eller dig (nödvändigtvis).

Något raljerande kanske, men låt mig förklara: vill du ha människors uppmärksamhet och nå fram till dem med ditt budskap – kommer du att ha större framgång om du tar hjälp av storytelling och filar på vilka ord du använder. Det går att ändra på det faktumet att ingen bryr sig. Men de behöver ha anledningar att börja bry sig.

Kör en workshop för att plocka fram berättelser om ditt varumärke och det du säljer. Berätta om hur en produkt blev till, om värderingar och hur det spelar roll för kunden. Det finns en berättelse bakom det mesta. Du behöver öva dig på att hitta och skriva ner dem, det är steg ett. Nästa steg är att koppla dessa till din målgrupp, så att de har en anledning att bry sig.

Kom ihåg: det är din målgrupp som har huvudrollen – inte du.

Hur ska de känna när de interagerar med ditt varumärke? Vilka berättelser är intressanta och relevanta för dem att höra?

Tips! När du skriver, låt pennan (eller markören på datorn) flyta fram och skriv det du vill ha sagt. Redigera inte innan du har något att redigera. Det kommer bara att hämma ditt skrivande. Skriv först, putsa sedan.

När du tittar på din text kan du leta efter vanliga formuleringar och ordval, sådant som “alla” använder. Försök att byta ut sådant för att unvika att försvinna i Havet av Enformighet. Byt ut allt fackspråk som inte en kotte begriper. Skriv med ett språk som din målgrupp förstår.

Storytelling för att skapa bra nyhetsbrev

Ett sista kort tips på det här ämnet för den här gången: Öva dig på att formulera meningar så att de inte börjar med “jag” eller “vi”. Kom ihåg – det handlar inte om dig (eller er).

Testa ditt nyhetsbrev

Det enda sättet att veta om det koncept och den strategi du tagit fram för din nya mailkommunikation kommer att funka är: att testa och testa och testa. Du behöver ge det åtminstone några mail, oftast runt 6 stycken i alla fall. Gör också reklam för ditt nyhetsbrev, påminn i sociala kanaler att du skickat ut ett nytt mail.

Kom ihåg att regelbundet göra sammanställningar av mailen du skickar. Analysera de olika ämnesraderna, klick på länkar, köp, hur många som avprenumererat och så vidare. När du gör det kan du hålla koll på vad dina prenumeranter verkar gilla mest respektive minst. Du kan också bilda dig hypoteser och få idéer för framtida innehåll. Både till mailen och andra kanaler.

Precis som med allting så måste du ägna dig åt det hantverk du vill bli bra på. Du måste öva. Många gånger. Det går inte att tänka sig till, du behöver skriva uselt, skicka på fel dag, glömma byta ämnesraden och allt det där som kan få åt pipan. Men med tiden kommer du att bli bättre och så småningom kunna skapa bra nyhetsbrev. Och vill du inte ägna dig åt det här själv, så finns hjälp att få (av mig exempelvis!).

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.