Jag har länge funderat på det här med exklusivitet när det kommer till innehåll och distribution. Kanske särskilt i förhållande till maillistan. Det förespråkas ju ofta att man ska skapa exklusivt innehåll där, att det jämt ska vara meeeer innehåll. Sticker inte under stol med att även jag själv är skyldig till att säga det.

Men jag vet inte jag, är det verkligen det man vill ha?

Det finns förstås beteendevetenskapliga förklaringar varför det “funkar”, alltså att man får mottagare att utföra ett önskat beteende tex köpa nåt, genom att paketera ett erbjudande som exklusivt. Inom de beteende ekonomiska principerna faller det under kategorin scarcity (brist) som innebär att vi inte vill missa saker. FOMO* helt enkelt! Dessutom uppfattas något som är, eller påstås vara, exklusivt som mer värdefullt.

*Fear Of Missing Out

Jag säger alltså inte att det inte “funkar” (att du uppnår önskat beteende). För visst kan det göra det. Min fråga är om man som konsument verkligen vill ha meeeer innehåll? Hur påverkas vårt mående av mer och mer och mer?

Bara för att något “funkar” är det inte bra

Det finns en anledning till att man ofta får rådet att sluta konsumera så mycket nyheter om man mår dåligt. Vi mår inte bra av att ständigt överösas med information. Hjärnan får inte rast och ingen ro utan måste ständigt sortera och reagera på det vi läser och tittar på. Att man känner sig trött är inte så konstigt. Även om du tänker att du inte reagerar på det du ser så gör din hjärna det. Studier har visat att vår hjärna reagerar långt innan vårt medvetande kickar in och registrerar vad vi ser. Intressant tycker jag, och en anledning att inte överskölja sig hejdlöst med den outtröttliga informationsvåg som äro internet.

Vi har blivit informationshoarders. Håller på att äta oss själva till döds på innehåll?

Kurerat innehåll

Personligen gillar jag till exempel när man får en liten rundown på mailen av innehåll som avsändaren publicerat i andra kanaler också. Varför? För att det är drygt att hålla koll! Jag tänker som vissa dagstidningar har, där man får en sammanfattning. Sånt gillar jag. Har jag valt att följa vet jag att jag får del av innehållet utan att jaga efter det på social. När jag följer en kreatör vill jag ta del av hens innehåll, det är inte viktigt om det är “exklusivt” eller inte.

Några av mina favoritkreatörer har byggt hela sin grej på att kurera innehåll. Allt från nyheter till forskningsartiklar. Jag antar att det jag vill åt är tillgänglighet.

Vad känner du?


Läs mer

Our brains make up our mind before we know it

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.