Ett väldigt effektivt sätt att visa prov på sin kunskap och sina färdigheter är att skriva och prata om i sina kanaler online. Både på sociala medier, bloggen och maillistan. Det vet du som följer mig, jag gör det ju stup i kvarten. 

Men hur vet man vad man ska skriva och prata om då?

Det finns tre saker som jag gör återkommande för att komma på och planera vad jag ska skriva och prata om, så här kommer tre snabba tips: 

Fråga din publik

Kanske den mest självklara, men det är en grej som många lätt glömmer bort. Fråga de som följer dig vad de vill ha för ämnen från dig. De här människorna är redan med i ditt community och gillar (förmodligen haha) det du gör. Därför är det också viktigt att du underhåller relationen med dem och ger dem innehåll de vill ha och blir hjälpta av. 

Lägg ut frågan på till exempel Instagram Stories och be om deras önskemål. Ett bonustips: ställ specifika frågor som är lätta att svara på. Eller varför inte köra en livesändning?

Answer the public – answerthepublic.com

Det här är en sajt som du kan gå in och skriva in nyckelord på för att ta reda på vad människor googlar kring ämnen du vill skriva om. På det sättet kan du se vilka frågor som människor söker svar på, så coolt! 

Om vi tar “instagram” som exempel så får vi massor av resultat, hela 161 frågor som är vanliga att man googlar. Den visar också vad människor vill jämföra instagram med och frågor kring vad man kan använda det till. 

Det kan förstås hända att det nyckelord som du ska skriva om inte får så många resultat, men det är ändå ett bra sätt att dra inspiration ifrån!

Marknadsundersökning

För egen del kan den här punkten ibland bli som världens djupaste kaninhål som jag trillar ner i. Det finns ju en sådan sinnessjukt stor mängd innehåll att ta del av! Men lägger du lite band på dig själv så är det ett jättebra inspirationsverktyg att kika på vad andra inom ditt, eller liknande ditt, gebit har gjort. 

Såklart ska du inte sno deras idéer rakt av, men det är aldrig fel att inspireras. Att konsumera vad andra gör kan fungera som en katalysator för att få igång dina egna idéer. Ett exempel är att titta i Facebookgrupper som du är med i där man pratar om ditt ämne: vilka frågor är vanliga att folk ställer där?

Jag tycker att det är bra att göra sådana här saker med jämna mellanrum för att kolla av att du är på rätt spår med innehållet som du tänker skapa. Visst att vi vill ha kreativ frihet också, men det här är bra sätt för att inte famla i blindo och lägga massor av tid på grundstensinnehåll som din publik inte är intresserad av och: som då troligtvis inte kommer hjälpa din verksamhet direkt heller.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.