Som en person som ofta har massor av olika idéer om vad jag vill skapa för innehåll härnäst, blir det snabbt ett enda virrvarr i skallen. Det blir omöjligt att hålla reda på alla trådar och ganska svårt att få en tydlig bild hur det kommer att se ut.

Därför brukar jag, när jag batchar mina innehållsidéer, göra det med post its*! Det finns en massa sätt att göra allt digitalt på. Men jag älskar att göra det med papper och penna i det här första steget.

Så här gör jag:

  1. Först skriver jag ner alla ämnen som jag kan komma på. ALLA. I det här steget gör jag inga som helst urval, alla idéer är bra idéer just nu.
  2. När jag tömt ut allt jag kan komma på börjar jag titta på vad jag har skrivit. Finns ämnen och rubriker som går ihop? Nu börjar jag rensa ut lite försiktigt om jag till exempel skrivit mer eller mindre samma sak på två lappar.
  3. Sedan lägger jag upp en grid (ett rutnät) med kanalerna längst upp. Längst till vänster lägger jag veckans ämne. Just nu planerar jag så, jag försöker att få till ett ämne i veckan att prata om. Men jag vill prata om det med lite olika vinklar på mina olika kanaler, anpassat efter att få ut mest av respektive kanal och hur målgruppen agerar där. Jag vill ju att så många som möjligt ska ta del av det jag gör om de är intresserade av det!
  4. Efter det tittar jag över allt jag har lagt ut och flyttar runt lapparna tills jag tycker att jag har fått ihop en bra mix av innehåll och vilka kanaler det ska publiceras på.
  5. När jag är nöjd med gridden lägger jag in den i ett exceldokument på min Google Drive och sätter datum när det ska publiceras.

Den sista punkten kanske låter gammalmodig och konstig. Varför lägger jag inte in det i något projektplaneringsverktyg istället? Jo för att jag har provat det och tycker att jag får bäst översikt i ett excel. Även om det har nackdelen att inte vara lika flexibelt när det kommer till att flytta omkring innehållet. Hur DU gör med den sista punkten är helt upp till dig, använd det som du gillar mest! Som så många sagt före mig:

“Det bästa systemet är det du använder”

——————————————-

*Eller liknande lappar. Det är inte så noga egentligen om de har klister eller inte tycker jag. Det funkar utmärkt utan också! Ibland återanvänder jag även papper som jag skrivit ut på ena sidan på. Jag bara river dem i mindre bitar och skriver på baksidan. Grejen med post its eller liknande är just att de har olika färger. Men för att få något i stil med det kan du använda tex överstrykningspenna i olika färger istället. Med lite fantasi så fixar det sig!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.