Inlägget innehåller affiliatelänkar

Som du kanske vet är jag en stark förespråkare för att man ska ha en maillista (ofta kallas det också för “nyhetsbrev” rätt och slätt) inbyggd i sin kommunikationsstrategi. Att inte förlita sig på att bygga hela sitt varumärke och sitt community på plattformar som du inte själv äger. Därför tänkte jag att dagens ämne är just: listbyggande! (eller list building, det ligger bättre i munnen på engelska haha), och prata om vad är en lead magnet egentligen?

Vad är en lead magnet?

Om du har försökt att börja bygga din maillista, du vet: valt en mailservice, skapat listan, designat formuläret och fixat upp det på din sajt. Det kanske känns som att du är good to go! Visst det GÅR att skriva upp sig på din lista, men kommer någon att göra det?

Frågan är: what’s in it for them?

Om man ska ge bort sin mailadress vill man ha något av värde för att göra det. Något som man behöver, som kan hjälpa en att ta nästa steg mot sitt mål, som kan ge motivation, inspiration. Och även om det är det underliggande målet med alla dina mail, så är det effektivt att paketera en gratis resurs som ger en hjälpande hand med något konkret som din ideala kund vill ha.

Olika sorters lead magnets

Vilken lead magnet, eller “freebie”, du skapar är upp till dig att välja. Det finns egentligen inte någon begränsning i vad din lead magnet kan vara! Men här är en lista på några idéer som du kan ta och jobba vidare med:

  • Checklistor: Du gör helt enkelt en lista som den som laddar ner den kan använda och bocka av sakerna som står där. Ett enkelt men hjälpsamt koncept.
  • “Fusklappar” (Cheat sheet): Det här är effektivt om du till exempel har en långt blogginlägg, ett poddavsnitt, film på YouTube, en Live eller vad det nu kan vara. Mycket information som gör sig bra att presentera på ett mer visuellt lättillgängligt sätt än bara en vägg text/långt avsnitt.
  • Guider: En guide kan du använda till att ge exempelvis din maillista lite extra saftigt innehåll. Ett steg längre än det du lägger ut på sociala medier med mera. Ett exempel på en guide är min Batch working-guide, ett annat är kanske någon typ av reseguide.
  • Mallar: Det här kan vara en väldigt bra och hjälpsam sak! Du kan göra mallar till lite allt möjligt: budgetmall, mall för visuell identitet, bröllopsinbjudan…

Exempel Guide Batch working

Dags att skapa

Det enda som egentligen sätter gränserna för vilken lead magnet som du skapar är din kreativitet. Om du vill ha inspiration är mitt tips att ta en sväng om på Pinterest och scrolla runt lite. Spara de som inspirerar dig på en egen anslagstavla.

Lägg lite tid och energi på din lead magnet. Arbeta med den och gör ditt bästa för att den faktiskt ska bidra med något värde till den som laddar ned den. Gör du det så kommer du inte heller att behöva skapa en hel uppsjö av dem. Risken med att ha för många är att de hamnar i den ökända “freebie-kyrkogården” på folks datorer och aldrig används.

Var kan du skapa snygga lead magnets?

Det tog mig ärligt talat flera år innan jag gav vika för att använda det, men nu älskar jag det innerligt!

Canva (jag använder Pro-versionen)

Det är ett designverktyg som du använder online och kan jobba med både på dator och mobilen. Inne i verktyget finns massor av färdiga mallar du kan använda, bilder, grafik och typsnitt. Det är bara att leka fritt! Jag tycker att det är otroligt prisvärt och enkelt att använda. Kan inte begripa att jag satt och slet i InDesign så länge…

Har du tips på något om lead magnets som jag inte tagit upp? Kommentera gärna!

Iväg och spåna med dig nu! Snart bygger du din maillista med lite extra skjuts!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.