Varje år i slutet av året sätter jag mig ner med min Årsplanerare för att reflektera bakåt. Känna efter vad som funkat bra och vad jag vill utveckla eller förändra. Det är fin stund och jag låter den ta tid. Ofta spiller reflektionsprocessen över på flera dagar.

En specifik sak som jag gör då är att se tillbaka på vad jag jobbat med under året. Det är tur att det sker dokumentation, för det är väldigt lätt hänt att man drabbas av proximity bias. Alltså att man bara minns det som hänt de senaste månaderna. Allt det andra är som bortglömt.

Nu tänkte jag berätta vad jag jobbade med under 2021 – och vad jag vill jobba mer med under 2022!

Första kvartalet

Tillsammans med Marie Wigunsjö körde vi en omgång av vårt live coaching program Get Real Launch Program. Tillsammans med ett gäng företagare pratade vi i några veckor om just lanseringsstrategi (vilket är samma som en kampanjstrategi). Det var ett kul och uppskattat upplägg. På samma tema jobbade jag också med annan onlinekurslansering. Den här gången återanvände vi inte så mycket material från förra gången. Vi ville fräscha upp alla texter och “look and feel” på hela paketet. Det var ett mastodontjobb kan man lugnt säga. Jag gillar att skriva, men efter att ha skrivit runt 30 mail och all annan copy som behövdes, så var jag rätt så urkramad haha.

Jag hade också mitt första samarbete på min Instagram. Jättekul!

Andra kvartalet

Gjorde lite coaching vid framtagande av onlinekurs och texter till säljsida. Den mesta tiden spenderades på att sätta sig in i en större lansering av en medlemsportal. I arbetet med den lanseringen gjorde jag strategin men också skrev texter till mail och landningssidor. Vi gjorde också (förstås!) debrief, alltså uppföljning och sammanställning, av lanseringen efteråt. Under det här kvartalet startade jag också upp ett strategiskt arbete inför hösten åt en annan klient. Där jobbade vi med budskap, tonalitet, innehåll och lanseringsstrategi. I början av sommaren startade också ett arbete med en lansering av en annan medlemsportal (många medlemsportaler nu haha!). Jag hann också med ytterligare ett samarbete med samma kund som jag samarbetat med tidigare under vintern.

Tredje kvartalet

Hösten kickade igång med lansering av onlinekurs där jag till stor del hade en strategiskt roll. Vi återanvände mycket material som vi skapat tidigare och kunde fokusera på leverans. Sedan jobbade jag med texter och feedback på texter till hemsida. Det var också nu som jag gjorde min första föreläsning! Så himla roligt och jag var helt sjukt nervös, men det gick bra! Fick verkligen smak för föreläsandet. Under den här perioden startade jag också upp min mentorsgrupp, där man kunde gå med för att regelbundet ställa sina frågor till mig och få enskilda coachingsessioner.

Fjärde kvartalet

Jag fick föreläsa fler gånger och jobbade med min mentorsgrupp. Dessutom fick jag kliva in i ytterligare en lansering, en nylansering till och med, av en medlemsportal. Dörrarna till den öppnade inte förrän i Januari 2022, men ju tidigare man ser över och börjar implementera sin strategi desto bättre. Jag gjorde också en djupdykning av en digital närvaro hos ett friluftsvarumärke, och satte ihop en utvärdering med tillhörande punkter att jobba på framledes. Under fjärde kvartalet kom också min Årsplanerare för 2022. En uppdaterad version av upplagan för 2021. Det är alltid kul att se och höra berättelserna om hur den används, vilka insikter som kommer och planer som skapas!

Så, vad vill jag jobba med 2022?

Under nästa år kommer jag att fortsätta jobba med digitala kampanjer (lanseringar som det ofta kallas i “online business-världen”), både att sätta upp en struktur och koncept för dem och att skriva texter som behövs. Även om vi lever i en värld där mycket är väldigt visuellt och därmed video och bilder, så ska det skrivas en heeeel del copy till… ja men det mesta.

Under 2021 började flera förändringar rullas ut som påverkar möjligheten till pricksäker retargeting med annonser. Med det i åtanke tror och hoppas jag på att fler uppdrag kommer att innebära arbete med redaktionellt arbete till egna kanaler som blogg och maillista (nyhetsbrev). Jag hoppas också att fler varumärken kommer att börja lägga mer krut på att skapa bra innehåll även till sociala kanaler. Helheten och en tanke bakom ens digitala närvaro blir bara viktigare.

Ett riktigt drömuppdrag vore att få jobba med informationsspridning för fjällturister. Jag tänker mig som en digital park ranger (det enda drömjobbet jag kan minnas att jag haft)! Exempelvis fick jag massor av idéer på förbättringar man skulle kunna göra i övernattningsstugor. För att underlätta och främja önskvärda beteenden och informera om fjällvärlden, vilka skyldigheter vi har som besökare och hur våra besök påverkar naturen.

Att jobba med turismföretag som hotell, upplevelseaktiviteter och liknande vore också en rolig utmaning (som dessutom binder tätt samman med mina egna intressen).

Det vore också väldigt kul att jobba mer med föreläsningar och workshops! Till exempel med lokala företagare här i Västerbotten (men såklart även nationellt). Det finns så mycket passion och driv bland dessa personer. Kan min kunskap bidra till deras utveckling vore det rent magiskt!

Mina egna produkter då?

Under första kvartalet kommer min mailkurs att uppdateras och även höja priset på den. Det kommer att bli en lansering av den på något vis, men detaljerna kring det är inte helt satta i sten än. Men det kommer!

Utöver det har jag planer på att skapa fler produkter till min webbshop i stil med Årsplaneraren. Alltså mindre material i stil med exempelvis e-guider/böcker med teman som: lansera onlinekurs, enhetlig digital närvaro och hur du skapar en digital strategi som hänger ihop. Allt paketerat i enklare format som man kan ta sig igenom på egen hand och komma igång.

Sammanfattningsvis

Först och främst vill jag säga TACK till alla som jag fått förtroendet att jobba med under 2021. Ni utmanar mig och gör mitt jobb roligt på riktigt. Jag älskar hur varje uppdrag på sitt sätt tvingar mig att fundera, tänka om och vara kreativ.

Nu ser jag fram emot året som kommer, det ska bli spännande att se vad det har att erbjuda. Och du, vill du jobba med mig under 2022? Tveka inte att höra av dig till mig!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.