Egentligen vet jag inte om det här inlägget handlar om just digitala trender för 2022. Det kan kanske inte riktigt klassas som någon sorts “trendspaning”. Men jag har valt att lyfta saker som jag har tänkt på inom digital kommunikation, marknadsföring och beteenden. Strömningar if you will. Berätta gärna vad du tänker i kommentarerna sedan!

Spendera meningsfull tid online

Den här rubriken grundar sig i mina funderingar kring mitt eget beteende online. Jag reflekterar mer och mer över hur jag mår och känner när jag ägnat mig åt diverse aktiviteter på Internet. Det är ganska uppenbart att jag snabbt blir beroende av exempelvis instagram och vanan att scrolla appen fäster som ett tuggummi under min sko. Min hjärna fluktar efter snabba kickar, det är bara att erkänna. Vid det här laget är jag långt förbi stadiet där jag fortfarande försökte intala mig själv att jag “bara behövde kika efter lite inspiration”. Ibland är det sanningen, men i 96% av fallen är det kvalificerat skitsnack. Tiden som jag spenderar scrollandes utan mål lämnar mig oftast av en tom och trött känsla. När jag lyssnar på en podd som jag omsorgsfullt valt ut i min poddapp däremot! Den tiden känns väl spenderad och meningsfull.

Givetvis kan vi gräva djupare i det här: specificera aktiviteter på Instagram (i mitt fall) för att se mer exakt vad som mer mig nåt och vilka som bara spiller min tid. Samma sak med poddar: känns alla poddavsnitt jag slår på meningsfulla? Nej, såklart inte. Men när vi tittar på de grövre penseldragen så vinner min konsumtion av poddar över Instagram i meningsfullhet.

Vart jag vill komma med det här är att jag tror att fler och fler suktar efter meningsfullhet online. Att känna sig påfylld istället för ihålig. Om vi tittar på den önskan från ett marknadsförings- och innehållsskaparperspektiv får man ställa sig frågan:

“Vad kan jag skapa som känns meningsfullt för min målgrupp?”

Vad svaret blir beror förstås på vem det är du vill nå. Men för exemplets skull, säg att det är mig du vill nå. Då är välproducerade poddar en bra väg att gå!

Relation mellan varumärke och kund

Mer än bara marknadsföring

Det räcker inte att “bara” vara en marknadsförare längre – för att vara riktigt vass måste du också vara intresserad av människor och beteenden. Vad är det som gör att din kund agerar som hen gör? Hur mår hen och varför? Det finns oändligt med frågor att ställa som är både direkt och indirekt kopplade till just ditt varumärke och det du vill sälja. Det vi måste förstå är att inget beslut tas i ett vakuum. Med andra ord är det mycket mer än bara personens kontakt med ditt varumärke som spelar in.

Ofta är det på den här punkten som man liksom fuskar lite grann. Att verkligen lära känna vår målgrupp. Vilket kan resultera i att du inte riktigt lyckas ta fram erbjudanden, paketeringar, produkter och tjänster som fyller din målgrupps behov. Samma sak gäller innehållet du vill skapa. Känner du personen du vill nå går det oftast bättre att skapa specifikt och träffsäkert innehåll.

Privacy vs Personifiering

De senaste året har vi blivit mer oroliga över den information vi delar med oss av och vad företagen vi delar den med gör med den. Fler och fler uppdateringar kommer för att skydda och begränsa insamling av information av tjänsterna som vi använder online. Vilket gör jobbet som marknadsförare lite svårare, och dyrare. Se bara på annonsering på Facebook exempelvis: kostnaden för exempelvis en webinar-lead är runt 3x dyrare idag än för bara ett år sedan.

Jag tycker att det är bra att vi bryr oss om information och hur den hanteras. För även om jag tycker att det är intressant med människor och deras beteenden: så är det kanske rimligt att jag inte vet ALLT? En sak som är intressant är att, i samma veva som vi blir mer ågren över vår data, så blir vi också mer och mer känsliga för att inte få innehåll och kampanjer som känns aktuella för oss. Som marknadsförare behöver vi balansera känslan av personifiering, att vi känner vår kund, utan att vara påträngande. Träffsäkert, utan att vara creepy.

Digital trend: kreatörseran

Kreatörer och deras affärsmodeller

Fler kreatörer kommer skapa egna produkter – och finna det utmanande att switcha om från en “allt är gratis”-modell till en”jag vill ha betalt”-modell. Med det menar jag att det är många kreatörer som i många år vant sig vid att dela allt gratis. Den konvertering (alltså säljet) som sker gör det hos eventuella annonsörer. Nu vill fler och fler prova lyckan genom att skapa och sälja egna produkter och tjänster direkt till sin publik. Jag tror det är toppen och vi går emot en kreatörsera, innehåll sitter stolt på tronen och kreatörer är ofta riktigt bra på att skapa just innehåll. Där det brister är förmågan att sälja sina produkter och tjänster. För att bli bra på att sälja krävs att man övar på att just sälja. Att göra denna “ask for the sell” så att säga, sitter inte sällan ganska långt inne.

Att gå från att vara ett varumärke där allt är gratis, till en som ibland vill ha pengar från sin publik, kan också generera lite skav hos publiken (initialt) tror jag. Är man van att allt är gratis och kreatören i fråga bara ger och ger utan att be om något tillbaka, så kan det bli lite av en isbrytare att vända.

Precis som att du vänjer din publik med att interagera med dig, så kan de behöva vänja sig vid att du numer inte är helt gratis. Alltså: om det du vill sälja inte säljer på momangen behöver det inte betyda att det inte är en bra produkt eller tjänst. Men det kan krävas att du håller i ett tag, innan du börjar tjäna pengar på dem. Se dina tjänster och produkter som minivarumärken inom ditt varumärke. Du kan behöva befästa dina erbjudanden i flera månader innan det fastnat på näthinnan hos din publik.

Och du på vägen dit: be inte om ursäkt för att du säljer. Sälj snyggt (du vet: lura inte folk, 80/20 osv, det är givet). Men att du pratar om det du vill sälja, det anser jag att man som publik får tåla. Du driver ett företag och du behöver inte ursäkta att du inte är gratis.

(Själv)Ledarskap – fokus på din process

Jag har sagt det förr och jag tänker säga det igen:

Du behöver skapa och implementera ett system för… ja men det mesta när det gäller ditt företag och din marknadsföring (något som jag också peppar mycket till i min Årsplanerare).

Det som många verkar tycka är svårt är att sätta en strategi – och sedan hålla sig till den i längre än i 5 minuter. Vår tålmodighetsgraf verkar följa samma nedåtgående trend som den för vår uppmärksamhet. Allt ska ske nu, och helst igår. Funkar inte en strategi omedelbart kastar vi oss snabbt över nästa skinande objekt. Under sin lansering av Social Brand Lab pratade Linda Hörnfeldt mycket om hur det inte är hållbart att jaga nya “hacks” hela tiden. Kan inte mer än hålla med.

För att lyckas skapa momentum framöver kommer du att behöva leda dig själv som egenföretagare. Du behöver ge dina projekt och strategier tid att börja ge resultat, förmodligen längre än du tror. Jag fattar att det är tungt att fortsätta kämpa på när det du bestämt dig för inte längre känns spännande. Men du kan visualisera det hela så här:

Varje gång du ändrar riktning, byter strategi, behöver du lägga massor av energi och fokus på att få ett blytungt hjul att snurra. Det kommer inte att få skjuts efter första knuffen. Eller kanske andra eller ens tredje. Men knuffa på. Och när du väl fått snurr på det: fundera noga över om det verkligen är smart att börja knuffa på ett nytt hjul, bara för att det såg liiiite mer glänsande ut i stunden.

Mailen som kommunikationskanal

Fler och fler kreatörer blir nyfikna på mail och hur de kan jobba med den kanalen. I DN kunde vi läsa om hur fler och fler journalister exempelvis startar sina egna nyhetsbrev. Än är det inte så vanligt i Sverige, men jag tror att fler och fler kommer att testa på att ta betalt för sitt mailinnehåll. På det viset blir det ytterligare ett inkomstben för dig som driver det. Det ska bli intressant att se vilka kreativa prenumerationsmodeller som kommer att testas. För om prenumerationspriset är väldigt lågt behövs en stor volym för att få det hela att bli lönsamt. Så frågan blir: hur ska man få det att gå runt? Vad kan du skapa för koncept som gör att din målgrupp är villig att betala mer för sin prenumeration?

Även om det inte skulle vara aktuellt med ett betalt nyhetsbrev, så tror jag att fler och fler varumärken kommer att börja lägga mer krut på kanalen. Det är ett smart drag om vi tittar på hur onlinevärlden förändras. Dels genom att exempelvis tredjepartscookies försvinner och Apple Privacy. Dels för att annonskostnaderna går upp mer och mer. Dessutom är det inte så dumt att ha en kommunikationskanal som inte är algoritmstyrd på samma sätt som sociala kanaler.


Email: en av de digitala trenderna 2022

Här är en gratis idébank med mail som du kan skicka till prenumeranterna på ditt nyhetsbrev. Du kommer att ha idéer ända till nästa år! Ladda ner genom formuläret nedan.


Bite-sized innehåll i sociala kanaler

Personligen så hoppas jag på att innehållet i sociala kanaler kommer att utvecklas mer åt det “snacksiga” hållet. Alltså mindre karuseller med svarta hål-känsla på Instagram och mindre noveller i inlägg på Facebook, för att spara det till mer matigt på blogg, mail, podd och youtube. Även här (som överallt) beror det på vem du vill nå och hur de konsumerar innehåll. Men tittar vi på Gen Z och var de hänger (Snapchat och TikTok) så ser vi innehåll som både är litet och naggande gott – och dessutom på Snapchat tillfälligt. alltså att det försvinner efter en viss tid. Som Instagram Stories. Och de brukar ju vara snabbare än sådana som mig (Millenial) att haka på saker. Jag tror att vi gamlingar också kommer att uppskatta mer och mer innehåll i kort format på sociala medier.

Sedan tänker jag också på idén som om det där med meningsfull tid spenderad online. Om de vi vill nå anser att tid de spenderar på bloggar och poddar exempelvis, är mer meningsfull än deras Instagramscrollande vill jag undra:

Kan vi som kommnunikatörer, designers och marknadsförare jobba efter strategier som främjar det här beteendet? Så att vår målgrupp ägnar sig mer åt sådant som de själva anser är meningsfullt. Det vore som fint om det kanske hjälpte till att de också i längden mår bättre när de gör det. Kanske är det en önskedröm, men det måste man ju få ha tänker jag.

Avslutningsvis

Det kommer att bli intressant att se vad som sker framöver. Vilka beteenden vi kommer att ägna oss åt online, vilka produkter vi kommer att köpa och så vidare. Givetvis beror svaren i stor utsträckning på vilken din målgrupp är. Vilken individ du vill nå. Vad tror du kommer att hända 2022? Berätta gärna vad du tänker i kommentarerna!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.