För mer än ett år sedan gjorde jag en Reel på Instagram med titeln “En onlinekurs är ingen quick fix”. Den föddes ur betraktelser av hur kreatörer kämpar för att vända sina “här är allt gratis”-företagsmodeller. Idag ser jag fortfarande samma mönster. Hur kreatörer (av olika storlekar) har det kämpigt med att införa en affärsmodell där de har produkter som de tar betalt för. Men vad beror det på? Går det inte att tjäna pengar som kreatör? Räcker det inte att du har publiken så löser sig resten?
Riktigt så enkelt är det förstås inte.
En bidragande orsak till att skutan kan vara trög att vända tror jag är vanan och förväntningarna hos publiken. Om du är en kreatör som gett gratis av allt du skapar och din tid i flera år finns risken att du inte är kommersiell i din publiks ögon. Du har aldrig begärt något av din publik, utom deras uppmärksamhet vill säga, för att ta del av något du skapat.
Tänk på den här liknelsen:
Du går på ett museum, det är ditt favoritmuseum och det är så mysigt och fint där. Du uppskattar museumet och tycker att det finns bra konst där inne – och det är gratis! Det är bara att valsa in och ta för sig.
Men så en dag står det plötsligt en skylt som meddelar att muséet inte längre är gratis. Du får komma in i foajén gratis och se vilket utbud som finns där inne. Men därefter är det stopp. Vill du ha mer får du glatt hala upp plånboken.
“Äsch då”, tänker du. “Så viktigt med det där var det nog inte ändå.” Och vänder på klacken. Du kan kika lite i foajén, det duger gott åt dig.
Det som händer här är:
Som kreatör behöver du fundera över de här sakerna och planera hur du ska bemöta dem. För en kreatör kommer det förmodligen att komma naturligt att skapa innehåll för att lösa den biffen. Vilket är en bra strategi! Ha dina ess i rockärmen och besvara och bemöt frågor med hjälp av innehåll. Gärna innan de hinner ställas.
Att fler och fler kreatörer börjar experimentera med nya affärsmodeller är en fullt rimlig utveckling. Det är klart att det ska kunna tjänas pengar även på den här sortens arbete. Men jag tror att du måste planera in betydligt mer ställtid än vad många gör idag när du vill ändra din affärsmodell. För även som kreatör kommer relationen till ditt företag och din publik att förändras när affärsmodellen ändras. Rollen som den givmilda kreatören naggas kanske lite i kanten (även om du fortfarande delar mängder av gratis innehåll). För många är också insikten att man faktiskt kommer att vara tvungen att sälja och marknadsföra lite av en käftsmäll.
Enligt min erfarenhet är de här två olika händelseförloppen som inte alls är ovanliga:
Du har jobbat i flera år med din digitala närvaro och har en trogen följarskara. De är engagerade i dig som kreatör och kommentarsfältet går varmt efter nästan varje inlägg. När du lägger till en produkt till din affärsmodell, exempevis en onlinekurs, flockas publiken när den öppnar första gången. Självförtroendet är förstås på topp efter en sådan lyckad kampanj! Men nästa gång du öppnar för att ta in elever i kursen är intresset inte alls lika stort. Kampanjen blir mer tungrodd och du behöver anstränga dig mer för varje försäljning. Självförtroendetoppen har börjat smälta och besvikelsen gror i magen.
Dörrarna till det som ska säljas öppnas med ett knarrande ljud. Där ute väntar… tre personer på att få köpa. Det är inte som att du inte säljer någonting alls. Men resultatet av din kampanj är långt ifrån det du hade hoppats på. För varje klirr i kassan har du fått kämpa rejält och intresset verkar i allmänhet väldigt svalt från publiken.
Detaljerna skiljer sig förstås åt från fall till fall. Men i det första scenariot kan en möjlig förklarling vara att produkten är eftertraktad av publiken (de goda nyheterna!). Däremot har man inte gjort tillräckligt med arbete mellan kampanjerna för att “fylla på tratten”. Alltså att man strategiskt har skapat innehåll under mellanperioden för att hjälpa personer framåt på sin kundresa. De är inte redo (”varma” nog) att ta ställning till erbjudandet när det kommer.
I det andra scenariot kan det förstås vara så att man helt har missbedömt vad det är ens publik egentligen vill ha. Produkten är fel för dem, helt sonika. Tillbaka till ritbordet!
Eller så har man inte lagt tillräckligt med energi på att formulera budskapet kring produkten. När man missar den punkten gör man det väldigt svårt för sin publik att känna något kring produkten. De kan inte avgöra om de vill ha den. Resultat? Kampanjen möts av axelryckningar.
Som kreatör behöver du ställa in dig på att omställningen du vill göra kommer att ta tid och kräva arbete. Men om du håller i, utvärderar och utvecklar så kommer produkterna som du skapar, så småningom, att bli till egna små varumärken inom ditt varumärke.
Något som publiken känner till, de vet hur den funkar, vad den kostar och hur den levereras. Man vet på ett ungefär vad man kan förvänta sig. Man vet också vilken plats den har i ens eget liv, vilka begär den mättar.
Därför tror jag att det är viktigt att man inte överger sina produkter allt för snabbt. Det kan ta flera år att befästa ett koncept. Den stortens tålamod och inställning till företagsdrivande kommer du som kreatör att ha stor nytta av att kultivera. För även om du vill vara just kreatör i första hand, så måste du vara en marknadsförare och företagsledare också. Om du på allvar vill utveckla din hobby till en business.
Det kan verkligen se ut som att var och en bara helt magiskt lyckas sälja sina saker. Det verkar som att de startade typ igår och nu kan sälja kurser och e-böcker för miljoner. Men kom ihåg att tänka efter vilka du jämför dig själv med. De du ser som gör det, har oftast byggt sina varumärken och drivit sina företag i många, många år. Så att de säljer kurser som smör beror på att de har 10 år av arbete upp till den här punkten i bagaget.
Det är inte en schysst match. Så jämför dig inte med dessa varumärken.
Var schysst med dig själv, ge dig själv en ärlig chans och släpp paniken att ALLT ska ske imorgon (helt igår).
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.
bli först att kommentera