“Vår nya dammsugare med TMH-teknik och en IDK3-motor är marknadens bästa!”

Vänta va?

Jag skiter väl i det! Vad betyder det ens?

“Kommer den att fixa hundhår och dammråttor stora som katter?”

“Ja!”

“TACK! Då vill jag ha en!”

Du har säkert stött på texter här och var på internet som faller kort när det gäller att fånga din uppmärksamhet. Texter som är riktade till dig, men där du ändå inte känner dig tilltalad. Underligt hur någon kan tala till dig, fast ändå inte, eller hur?

I exemplet inledningsvis pratar vi om en dammsugare. Men generellt så struntar de allra flesta blankt i system, tekniker och annat som får dig att låta som en smarty pants. För den som inte är insatt och begriper facktermer betyder det ju ingenting. I värsta fall bidrar sådana texter och budskap mer till förvirring än något annat.

Skifta fokus i texter och innehåll när du ska sälja

Det jag vill veta som eventuell kund till den här dammsugaren är hur den kommer att lösa ett problem jag har. Hur den kommer att hjälpa mig att åstadkomma ett mål eller hur det förstärker min identitet (eller en blandning av alltihopa).

Flytta din fokus från specifikationer till resultat.

Som vanligt landar vi i frågan vem du vill nå. Prata med dem på ett sätt som visar att du ser dem, förstår deras frågor och din roll i deras liv. Det är inte ovanligt att vi fastnar i att skriva och prata som om det är våra kollegor vi vill nå (eller okej: imponera lite på). Är de din kund, fine kör i vind. Men oftast är de ju inte det. Så vem bryr sig om de tycker att du pratar “för enkelt” om det du kan och säljer?

En övning du kan göra nu – Förenkla ditt språk!

Hur skulle du kunna förenkla:

  • Din biografi på Instagram?
  • Beskrivningen av din tjänst eller produkt?
  • Din pitch?
  • Titeln på ditt webinar?
  • Ditt nästa inlägg?

Vilka frågor är det din kund ställer?

När du skapar innehåll och säljmaterial behöver du ha den här frågan med dig hela vägen. Frågar hen verkligen om vilken motor dammsugaren du säljer har? Eller är det ett sätt att stressa fram ett beslut baserat på känslor som “ja jag fattar ju inte men… det blir nog bra”. Nog vore det bättre att se din kund spatsera iväg med glada steg för att hen inte känner ett uns av osäkerhet ifall produkten hen nyss köpt, kommer att ge hen det hen var ute efter. (I detta fall rensa huset på hundhår och enorma dammråttor).

Jag pratar ofta om hur vi som, på ett eller annat sätt, har kommunikation som ingår i jobbet måste tänka på vilka känslor vi ger våra mottagare. Det finns massor av taktiker och sätt att skapa kommunikation som sätter skräck och stress i folk. Men det vill då inte jag att mitt varumärke ska sammankopplas med.

Det är också när du lyckas hitta en tonalitet och ett budskap som landar rätt hos din målgrupp som den kan bli lojal mot dig. Det är en bra grundplåt att börja bygga ett genuint community på.

Så jag frågar dig: vilka frågor ställer dina kunder?


Innehåll för ett helt år!

Det här är en PDF att plocka fram när idéerna tryter, eller bara ta rakt av (med din egen spinn förstås). De mail som du skickar till dina kunder kan bli mycket mer än “bara” ett nyhetsbrev. Vad väntar du på? Börja skapa mail som dina kunder vill läsa.

Fyll i formuläret för att ladda ner mailidéer som räcker dig ett helt år – helt gratis!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.