Låt oss prata om konvertering och onlinekurser. Innan vi dyker in så är det förstås precis som alltid väldigt nyanserat varför ens försäljning går som den går. Men jag har jobbat med flera olika lanseringar av olika kurser från olika kursskapare. Både de som har en ganska stor publik och de som har en mindre. Och det här är vad jag har sett:

Den samlade erfarenheten jag har av det här är att kurser generellt konverterar någonstans mellan 0 och 3%.

Alltså: Om du har en publik på 100, så är det ungefär 0-3 personer av dem som kommer att köpa av dig.

Gör du lite efterforskningar och googlar lite så kommer du att hitta liknande siffror.

Såklart kan man argumentera för att man borde skriva ”1-3%”, för noll är ju noll. Men det behöver pratas om att man ibland inte lyckas sälja de erbjudanden man skapar. Allt flyger inte. Det är inte så kul förstås, men inget konstigt i sig. Testa, utvärdera, ändra och testa igen.

Åt andra hållet så har jag också jobbat med kurslanseringar där man konverterar betydligt mer. Allt mellan 6-15%. Men det har inte varit siffror att räkna på när vi räknar på budget och beräknar utfall. Alltså snarare undantag än regel.

Undersökningar inför din lansering

Vilken konverteringssiffra som DU kommer att landa på beror på flera saker:

Engagemang och intresse för kursen

Om du har bra engagemang generellt och gör du innehåll löpande som knyter an till det som kursen ska handla om, så kan det vara en tidig indikation på intresse för en kurs också. Men det är först när du pratar om kursen i sig som du får veta om det finns intresse för kursen.

Tänk på att det är en sak att prata om att man är intresserad av ett erbjudande, och en helt annan att faktiskt dra fram kontokortet och köpa. 

Målgruppens ekonomiska situation

Din publik kanske är jättesugna på din kurs, men de har inte ekonomiska förutsättningar att köpa den. Det här behöver du tänka över. Fundera på den målgrupp du vill jobba med, har de råd att köpa din produkt? Eller finns andra segment av den målgruppen du kan jobba med, och servea den första målgruppen på något annat sätt?

Hur viktigt är det för målgruppen att lära sig det du ska lära ut?

Enligt DEM alltså, inte enligt dig. Finns det inget driv eller en önskan hos din tilltänkta målgrupp att konsumera det din kurs kommer att innehålla, ja då kommer de förmodligen inte att köpa den heller.

Vilken roll har du i målgruppens ögon?

Helt enkelt får du fråga dig själv ”varför ska de köpa kursen av mig?”. Du behöver ha positionerat dig själv i målgruppens ögon som en go to person att fråga om ämnet som din kurs ska handla om. Det gör du genom att skapa väl uttänkt innehåll till dina kanaler som stöttar det målet.

Det är inte bara storleken på din publik som räknas

Det är klart den spelar roll, att säga annat vore en lögn. Men om din konverteringsgrad är låg, borde du också fråga dig varför den inte är högre. Vad kan du göra för att få den att öka? Kanske behöver du göra ändringar i ditt budskap, se över hur du säljer in kursen, om tekniken funkar smidigt eller om man fastnar i krångel på vägen. Det finns massor att titta på utöver att jaga en större publik.

En långsiktig satsning

Jag har skrivit om det här flera gånger förut, men min inställning till att skapa och lansera onlinekurser är att det är en satsning. För att räkna på utfallet av den satsningen behöver du göra massor av jobb innan. Både positionering, målgruppsundersökningar och med fördel göra tester av mindre produkter med ökad friktion. Alltså att du begär något i gengäld, som en mailadress eller mindre summa än din kurs kommer kosta. För om du exempelvis testar göra en gratis resurs (en freebie) på ämnet som din kurs ska handla om, men din publik inte är beredd att betala med sin mailadress – kan det vara en indikation på att de inte heller kommer att betala pengar för det.

Som vanligt i sådana här diskussioner så landar vi i något som känns som mitt mantra: 

Det beror på.

Du behöver testa dig fram, föra dialog med din målgrupp och hela tiden vara nyfiken att titta på vad de gillar, inte gillar och VARFÖR det ligger till så. Skapa en hypotes, testa den, utvärdera och gör om, testa igen.

Varje lead är en människa

För hur du än vrider och vänder på det så är gör vi affärer med andra människor. Därför behöver vi också ha ett intresse för dessa människor och deras drivkrafter. Jag vet att vi ofta i den här marknadsföringssvängen pratar om ”leads”, men jag tror att vi gör oss själva en tjänst att påminna oss om att varje ”lead” faktiskt är en människa. Med ett liv, erfarenheter, upplevelser, svårigheter och glädjeämnen.

Tänk inte på det som att du ska bygga en pengamaskin. Även om onlinekurser, workshops, digitala produkter och allt sådant ofta marknadsförs som det.

Tänk på processen mer som ett tungt hjul som du ska få snurr på. Där varje insats du gör ger momentum till hjulet. Det kan vara riktigt trögt att få igång, men om det ska gå alls behöver du ha tålamod, fokus och vara envis.


Ta reda på vad du behöver med Lanseringskalkylatorn

Med den här räknaren (superenkel att använda!) får du fylla i vad du vill tjäna och den kommer att räkna ut ungefär vad du behöver i form av engagemang och storlek på publiken.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.