Pinterest som trafikkälla: mer trafik, utan betalade annonser

Det finns många sätt för oss att driva trafik till våra hemsidor, bloggar och webbshopar. Facebook, Instagram och andra sociala medier känns ju givet att använda till det. Googles förstasida är högt eftertraktad. Men idag vill jag prata om en annan trafikkälla, som jag tror att många kan ha missat: Pinterest.

När jag lanserade min bröllopssajt Outbound Weddings där man kan boka bröllopsfotografering av mig och läsa lite artiklar som kan vara hjälpsamma när man planerar sitt bröllop började också använda Pinterest för att driva trafik dit. Det tog inte mer än en vecka eller två så var Pinterest min i särklass största trafikkälla till sajten. Och den fortsätter att leverera nu, trots att jag varit föräldraledig och inte jobbat så mycket med den på mer än ett halvår.

Pinterest som trafikkälla statistik

Vad är Pinterest?

Först och främst så måste vi klargöra att Pinterest inte är ett socialt medie. Visst, man kan kommentera och så vidare. Men i huvudsak är Pinterest en visuell sökmotor. När man går till Pinterest gör man det inte för att vara social med andra, utan för att söka efter inspiration, tips, hur man gör något och så vidare. Alltså som Google, fast mycket roligare att titta på, vilket gör Pinterest till en utmärkt trafikkälla!

På Pinterest har du dessutom mer kontroll över hur mycket trafik som du kan få till din sajt. Genom att vara aktiv och lägga upp bra pins finns hur mycket möjligheter som helst!

Lite statistik

  • Omkring 250 miljoner använder Pinterest idag, varav hälften är amerikaner. Så om du skriver på engelska och har en engelsktalande målgrupp får du inte missa att finnas på Pinterest!
  • 81% av användarna är kvinnor men antalet män ökar stadigt och 40% av alla nya användare är män.Så kallade “millennials” använder
  • Pinterest lika mycket som de använder Instagram
  • Medianåldern på Pinterest är 40 år
  • 80% använder Pinterest via sin mobil

(källa: Omnicore agency)

Men det är de här siffrorna som borde göra så att du verkligen börjar överväga Pinterest:

  • 87% har köpt en produkt tack vare Pinterest
  • 72% har bestämt vad de ska köpa offline
  • 93% av aktiva pinners använder Pinterest för att planera sina köp

Slutsatsen man kan dra är alltså att vi använder oss av Pinterest för att planera och även i slutändan göra våra inköp.

Pinterest på mobilen

Hur använder vi Pinterest i Sverige?

Det låter kanske helt amazing att så många använder Pinterest, men om din målgrupp är i sverige så kommer det inte hjälpa dig speciellt mycket med massa trafik från USA.

Enligt Svenskarna och Internet 2018 (2019 har inte kommit ut i skrivande stund) använder 21 procent av internetanvändarna i Sverige Pinterest. Det låter kanske inte lika maffigt som siffrorna från USA, men det är ändå var femte internetanvändare i Sverige. Dessutom använder de Pinterest mer och mer frekvent.

  • Precis som i övriga världen är det flest kvinnor i åldrarna 26 till 35 år.
  • Pinterest växer snabbare i Sverige än Facebook.
  • Det dagliga användandet av Pinterest är inte så stort, 3%

Slutsats: Det ska bli sjukt spännande att se vad som hänt med Pinterest tillväxt i Sverige. Jag är inte speciellt bekymrad över att det dagliga användandet inte är så högt. Min tes är att man använder Pinterest till specifika sökningar när man letar efter exempelvis tips eller inspiration till någon speciell händelse. Bröllop är stort, likaså mat och inredning. Det är också det som enligt mig gör målgruppen som använder Pinterest så köpstark. När vi söker efter saker på Pinterest är det för att vi har ett mål och det hjälper förstås att tjänsten är så visuell.

Börja använda Pinterest

Så nu tänker jag anta att du är lite pepp på att prova på Pinterest. Börja med att skapa ett konto, fyll i informationen där och börja pinna! Här är 5 tips att tänka på när du kommer igång:

  1. Skriv i beskrivningen sådant som du vill att folk ska kunna hitta dig på när de söker.
  2. Lägg tid och energi på de bilder du pinnar. Eftersom att Pinterest är en visuell sökmotor så är det inte att överdriva när jag säger att de betyder MYCKET.
  3. Se till att länka ALLA dina egna pins till innehåll på din egen sajt, inte till exempelvis Instagram.
  4. Pinna regelbundet, jag har använt mig av Later för att göra det. Men många förespråkar Tailwind. Men det finns inte någon gratisversion av det och jag är ju mycket för att man ska kunna använda gratisverktyg när man precis kommer igång med sitt företagande.
  5. Gör ditt Pinterestkonto till ett business-konto för att få tillgång till statistik inne i Pinterest.

Det fina i kråksången också, är att det är gratis att använda Pinterest som trafikkälla. Till skillnad från betalda Facebook- och Google-annonser, AdWords och annat. Här finns en jättestor möjlighet att fånga in nya personer och på så sätt få nya ögon på ditt innehåll.

Jag är bara precis i början av min egen Pinterestresa, men är redan helt fast! Det är så roligt och det känns extra värdefullt att ägna tid åt sådant som kommer att fortsätta leva. Långt efter att din senaste instagrambild har glömts bort.

Använder du Pinterest redan?
Eller känner du dig sugen på att prova?
Berätta gärna!

Dela inlägget!

Och om du inte redan gör det, följ mig @jacquelinewester

Share on facebook
Dela på Facebook
Share on pinterest
Pinna på Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

2 thoughts on “Pinterest som trafikkälla: mer trafik, utan betalade annonser

  1. Intressant! Återkom gärna längre fram med vad du får för resultat 🙂

    1. Vad kul att du tyckte det var intressant! 😀 I början av inlägget kan du läsa att Pinterest är min absolut största trafikkälla idag 👌

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Den här webbplatsen använder cookies för att kunna ge dig en så bra upplevelse som möjligt.