Många av oss kan relatera till känslan av att fastna i ett hamsterhjul av innehållsskapande som bara snurrar snabbare och snabbare. Något som vi inte har någon kontroll över, utan snarare en extern kraft som det bara gäller för oss att göra vårt bästa för att hänga med på.
Det är utmattande!
Och ja, jag har både varit där och faller fortfarande tillbaka i den känslan ibland. Men jag bestämde mig för att jag måste hitta ett mer hållbart sätt, ett annat tillvägagångssätt för innehållsskapande än att bara desperat försöka följa med. Genom att göra det började skapandet kännas roligt igen och idéerna började komma tillbaka. Jag slutade känna mig överkörd av den hastighet som världen av sociala medier rör sig i. Sätta mig i förarsätet igen om du så vill.
Det är den känslan jag vill att du också ska ha, så jag ska introducera dig till en strategi som kan hjälpa dig att vända på dina prioriteringar lite. Eftersom det så lätt händer att vi (inklusive mig själv) hoppar på Instagramkarusellen och bara börjar skjuta innehåll vilt omkring oss.
Bara för att vara extra tydlig: jag inte här för att bedöma. Vi är alla människor och därför faller vi för sådana här frestelser. Jag gör det också. Men när vi är medvetna om det är det lite lättare att fatta ett aktivt beslut för att göra förändringar.
Om vi faller för allt det här ramlar vi tillbaka till samma plats som där vi började och behöver mer och mer nytt innehåll för alla plattformar vi försöker följa med. Våra hjärnor måste arbeta outtröttligt och ofokuserat, alltid ha bråttom till nästa rus av tillfredsställelse från sociala medier.
Genom att ändra din syn på skapande av innehåll och närma dig det mer ur ett affärsperspektiv, och enligt min mening ett mer hållbart perspektiv, får du en bättre känsla för hela processen och känner dig mer i kontroll över det.
För att vara ärlig, för min del, har den här förändringen gjort att jag känner mig lyckligare inte bara som företagare utan som en person som helhet. Den här innehållsstrategin kommer att vara min bas nu för resten av 2020 och in i 2021 (och troligen längre än så).
Högst upp i denna innehållsstrategi hittar du vad jag kallar grundpelarinnehåll. Det här är innehållet som är i längre format och kommer att läggas på plattformar som är SEO-baserade. Dessa bitar av innehåll är också de som jag senare kommer att återanvända till microinnehåll för mina sociala kanaler. I den här fasen placerar jag också min e-postlista, med vilken jag först och främst kommer att dela mitt pelarinnehåll och försöka ge lite mer insikter på ämnet.
Sedan hittar vi mikroinnehåll till sociala medier. Det här är mindre innehållsbitar som passar in i formatet på de kanaler jag vill använda. För mig är det Instagram, Facebook och LinkedIn just nu. Så även om det ursprungligen kommer från mitt grundpelarinnehåll är det fortfarande unika poster för varje plattform.
Nästa fas handlar om att lyssna på ditt community efter att du har lagt upp ditt innehåll. Försök att inte ta deras reaktion personligt och utan se den objektivt. Vilken input får du? Tyckte de om det? Tyckte de att det var intressant? Vill de ha mer information om något?
Allt du kan få ut av detta är rent guld när det gäller innehållsskapande! För då kan du planera nytt innehåll som genereras direkt från din publik. Och det är jättebra!
När du har lyssnat på ditt community kan du antingen gå tillbaka till toppen av detta ekosystem igen och börja om att skapa grundpelarinnehåll. Eller om du vill prova några ämnen först kan du skapa något community-drivet mikroinnehåll och testa det först på dina sociala kanaler.
Genom att skapa innehåll med det här ramverket i åtanke kommer du att ha en process som både kommer att generera innehåll till alla kanaler som du uppehåller dig på och kontinuerligt fortsätter att generera nya innehållsidéer åt dig. Dessutom! Genom att inte lägga allt ditt arbete i händerna på algoritmerna för sociala kanaler kan du sova lite bättre på natten (jag vet att jag gör det!).
Eftersom det är ett långsiktigt arbete att bygga en onlineverksamhet känner jag ett starkt behov av att ha hållbara system som fungerar på lång sikt. Och inte bara skjuta ut inlägg på Instagram (i mitt fall) i hopp om att folk kommer att se det. Genom att göra det känns det som att jag ger efter för en snabb konsumtionsbaserad värld som jag inte känner är hållbar. Det är inte hur jag vill bygga upp mitt företag och egentligen: leva mitt liv.
Kort sagt: Fokus måste vara att få mitt innehåll att leva och vara användbart längre än 2 sekunder.
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.
bli först att kommentera