Inlägget innehåller affiliatelänkar
Som du kanske vet är jag en stark förespråkare för att man ska ha en maillista (ofta kallas det också för “nyhetsbrev” rätt och slätt) inbyggd i sin kommunikationsstrategi. Att inte förlita sig på att bygga hela sitt varumärke och sitt community på plattformar som du inte själv äger. Därför tänkte jag att dagens ämne är just: listbyggande! (eller list building, det ligger bättre i munnen på engelska haha), och prata om vad är en lead magnet egentligen?
Om du har försökt att börja bygga din maillista, du vet: valt en mailservice, skapat listan, designat formuläret och fixat upp det på din sajt. Det kanske känns som att du är good to go! Visst det GÅR att skriva upp sig på din lista, men kommer någon att göra det?
Frågan är: what’s in it for them?
Om man ska ge bort sin mailadress vill man ha något av värde för att göra det. Något som man behöver, som kan hjälpa en att ta nästa steg mot sitt mål, som kan ge motivation, inspiration. Och även om det är det underliggande målet med alla dina mail, så är det effektivt att paketera en gratis resurs som ger en hjälpande hand med något konkret som din ideala kund vill ha.
Vilken lead magnet, eller “freebie”, du skapar är upp till dig att välja. Det finns egentligen inte någon begränsning i vad din lead magnet kan vara! Men här är en lista på några idéer som du kan ta och jobba vidare med:
Det enda som egentligen sätter gränserna för vilken lead magnet som du skapar är din kreativitet. Om du vill ha inspiration är mitt tips att ta en sväng om på Pinterest och scrolla runt lite. Spara de som inspirerar dig på en egen anslagstavla.
Lägg lite tid och energi på din lead magnet. Arbeta med den och gör ditt bästa för att den faktiskt ska bidra med något värde till den som laddar ned den. Gör du det så kommer du inte heller att behöva skapa en hel uppsjö av dem. Risken med att ha för många är att de hamnar i den ökända “freebie-kyrkogården” på folks datorer och aldrig används.
Det tog mig ärligt talat flera år innan jag gav vika för att använda det, men nu älskar jag det innerligt!
Canva (jag använder Pro-versionen)
Det är ett designverktyg som du använder online och kan jobba med både på dator och mobilen. Inne i verktyget finns massor av färdiga mallar du kan använda, bilder, grafik och typsnitt. Det är bara att leka fritt! Jag tycker att det är otroligt prisvärt och enkelt att använda. Kan inte begripa att jag satt och slet i InDesign så länge…
Har du tips på något om lead magnets som jag inte tagit upp? Kommentera gärna!
Iväg och spåna med dig nu! Snart bygger du din maillista med lite extra skjuts!
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.
bli först att kommentera