När vi ska sälja något till våra (potentiella) kunder lägger vi oftast ner både själ och hjärta i både produkten och i strategin kring hur vi ska sälja den. Den aktiva säljfasen är den mest brinnande stunden för oss och “det är då det gäller”. Det är förstås så himla lätt att vi fastnar med vårt fokus där, men jag vill prata om vad du gör när du INTE säljer?
För att du ska kunna sälja något till din publik måste de ha fått tid på sig att bygga upp know, like and trust till just dig. Du ska vara en självklar go-to för att lösa problem de har inom ditt område. Om du ska lyckas med det här behöver du lägga minst lika mycket fokus på ditt system mellan dina aktiva säljfaser, som säljfasen i sig.
Genom att leverera innehåll till din publik på ett medvetet och genomtänkt sätt, givetvis med ditt mål längst bort i horisonten, kan du börja bygga upp din know, like and trust-faktor. Det är inte ett alternativ att bara dyka upp när du vill att de ska köpa någonting av dig. Ingen vill bara bli såld till.
Det här är långt ifrån gjort i en handvändning utan tar lång tid att bygga upp. Hur du jobbar med ditt sälj beror förstås på vad det är du säljer. Men om du exempelvis säljer lite dyrare saker som en större onlinekurs kan det ta månader att bygga upp tillräckligt med förtroende.
Paketera och döp ditt innehåll: Det är lättare att ta till sig innehåll när det är paketerat med en liten rosett på toppen. Kan du komma på något namn till det också? Perfekt!
Var konsekvent: Sätt ett schema för när och hur ditt innehåll ska läggas ut, att vara konsekvent spelar en stor roll i att din publik börjar förvänta sig saker av dig och litar på att du levererar. Mitt bästa tips för att ha en chans att hålla i sitt schema är att Batcha, du kan läsa mitt inlägg om Batch Working här. För det är ju sådär, att livet kommer emellan ibland. Då är det förbaskat skönt att veta att man har saker redo, som en liten buffert.
Om du gör ett bra jobb med det här, hur du använder tiden när du inte säljer, kommer det att betala sig i slutändan. Det är en långsiktig investering som du gör och ett, enligt mig, bättre sätt att jobba. Både för dig och för din publik. Hellre långsiktiga relationer än snabbvisiter och ett ständigt jagande av nya kunder. Om du tar hand om dem kommer de förmodligen att vilja handla av dig mer än en gång.
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.
bli först att kommentera