Vad händer om sociala medier lägger ner?

I onsdags kväll hände det, inte helt, men delvis. Facebook och Instagram låg nere. Det märktes lite här och var hur folk hann få panik över detta, trots att problemet inte pågick så värst länge. I onsdags blev vi smärtsamt påminda av hur otroligt beroende vi är av de här två kanalerna.

Men vad händer då om du driver företag och det är inte hade varit ett tillfälligt avbrott?

Om det visar sig att nä, nu lägger Zuckerberg ner den här festen. Det var roligt så länge det varade, adjöss! Trycker på knappen och plötsligt är det bara svart. Facebook och Instagram har gått i graven. Alla följare, likes och kommentarer är borta och allt annat som är byggt på plattformarna likaså. Det enda som återstår är tystnaden.

Tänk en stund på det scenariot.
Tänk sedan på vad du skulle svara om jag frågar dig: hur håller du kontakt med dina följare/kunder idag?

De flesta av oss svarar nog, just det: Facebook och Instagram.

Det är en skräckinjagande tanke, att dina största kontaktkanaler plötsligt bara skulle vara borta en dag. Just nu finns väl inte direkt något som tyder på att de skulle läggas ner. Men det här är fortfarande plattformar som du inte har någon kontroll över. De styrs av algoritmer som ständigt förändras och det blir svårare och svårare att nå ut organiskt. Även till de som har valt att följa dig!

Vad ska man göra då?

Därför vill jag prata om ett annat sätt att hålla kontakten med dina följare och kunder:

Maillistan

Du är säkert inte alls förvånad att det är det jag vill prata om. Men maillistan är fortfarande en väldigt underskattad och förbisedd kontaktkanal för många. Jag själv önskar att jag varit snabbare med att börja jobba med maillista. Men bättre sent än aldrig!

Här är några anledningar till att jag tycker att du borde lägga till maillista i din marknadsföringsstrategi:

  • Det är ett mer nära kontaktsätt, lite mer som att skicka brev till folk! Vilket gör det till ett utmärkt sätt att bygga relation.
  • Den styrs inte av algoritmer. När du mailar till din lista landar ditt mail i allas inkorgar.
  • Använd den som ett sätt att segmentera dina följare, de som vill få mail av dig är förmodligen dina största fans.
  • Bidra med extra värdefullt innehåll till dem! Det blir lite som en “VIP-klubb”
  • Personerna på din lista är de som i slutändan är mest benägna att köpa av dig när du har något att sälja.
  • Att ha flera kontaktkanaler gör också att du inte lägger alla dina ägg i samma korg. Både för relationsbyggande och sälj.

Som avslutning vill jag ge ett litet råd på vägen, nu när du ska börja bygga din maillista (eller?). Det är att du inte BARA kan maila dem när du har något att sälja. Det kommer inte fungera och de flesta kommer förmodligen att sluta prenumerera på din lista. Maila dem inte bara när du vill ha något av dem.

Jag misstänker att du kanske känner “nä jag orkar inte att skapa för ytterligare en kanal”. Men tänk då på det jag pratade om i inledningen. Allt det du skapar för sociala medier ger du bara bort till plattformar som inte är dina.

Det är inte så att jag säger “usch sluta med sociala medier”. Jag älskar dem och håller själv på med dem massor! Men det jag vill ha sagt är bara: tänk efter på vilken grund du bygger ditt företag. Äger du den, eller gör någon annan det?

 

 


Lästips! Här kan du exempelvis läsa mer om organisk räckvidd
https://neilpatel.com/blog/is-facebook-organic-reach-dead/ 
https://blog.hubspot.com/marketing/facebook-organic-reach-declining 


 

Vill du prata mer om onlineföretagande? Gå med i Online business club!

Dela mitt inlägg på sociala medier

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på pinterest
Pinna på Pinterest
Dela på email
Email

Skriv en kommentar