Om du har scrollat runt i onlinevärlden av företagande ens en liten stund, så har du garanterat stött på uttryck som hävdar att du borde “kliva in i din expertroll” och liknande. Det kan förstås vara sant att du är en expert som förminskar dig själv. Men det är mer sannolikt att du inte är en expert. Och därmed definitivt inte ska utge dig för att vara en.

Så här tänker jag:

Ofta hör man detta från coacher och liknande som riktar sig till företagare och aspirerande dito. Det sägs att man som företagare ska ”sträcka på sig och kliva i sin expertroll”. Jag är med på “sträck på dig”-biten, men att alla företagare också skulle vara experter? Den retoriken urvattnar begreppet expert och det hela slutar med:

Om alla är experter – är ingen expert.

Men kan det inte bero på vem man pratar med?
Om det är någon som kan betydligt mindre än du på ditt område, då är du väl expert? Åtminstone för dem? Eller?

Jag håller inte med om det.

Du kan ha mycket kunskap och erfarenhet inom ett område utan att för den delen vara en expert.

Identifiera en expert

Hur kan vi identifiera en expert ute i det vilda?

Det är här som det blir svårt. För det finns ingen självklar definition på vad en expert faktiskt är utöver det ytterst svepande: ”någon som har omfattande eller auktoritär kunskap inom ett visst område”. Väldigt flytande med andra ord, vilket öppnar för att man faktiskt kan slänga sig med begreppet lite hit och dit.

Som jag ser det är en expert en person som verkar i toppskiktet inom sitt område och (som definitionen säger) har en mycket omfattande kunskap inom detta område. Personen har också erfarenhet att backa upp sin expertroll med.

Alla som lär ut är inte experter

Det pratas särskilt mycket om att “bli expert” i kontexten onlinekurser och coachning. Vilket jag kan förstå, men det är också problematiskt. Jag anser inte att var och en som tar sig för med att skapa en onlinekurs, i samma andetag ska säga att de är experter. Dels för att det (förmodligen) inte är sant, dels för att det bidrar till att ordet “expert” snart inte längre kommer att betyda någonting alls för konsumenten.

I mina ögon är expert är ett kraftuttryck att ta till men som lätt kan utvattnas och bli till ett icke underbyggt marknadsföringsgrepp som på sikt kommer att bidra till ökad misstro från kunderna sida.

Om någon idag påstår att de har en doktorgrad, för att man med en enkel googling kan visa att det bara var hittepå. Då skrockar vi åt dem och undrar vad sjutton de håller på med som fejkar en doktorstitel. Vi behöver se lika kritiskt på när det slängs runt med begreppet expert.

Att man tar till greppet inom marknadsföring är inte underligt i sig om vi bara fokuserar på att vilja nå (sälj)resultat. Det finns studier som visar att innehåll med experter som avsändare är mycket, mycket mer effektivt för att lyfta ett varumärke, än när ett varumärke själva står som avsändare. När vi, i egenskap av kund, står inför ett beslut söker vi guidning från experter.

Räcker det att vara 10% bättre?

Hand i hand med att det slängs med ”expert” kommer också oftare än inte sägningen: “du behöver bara vara 10% bättre än de du ska lära ut till”. När jag plockar isär uttrycken får jag inte ihop det. För inte är du en expert (omfattande kunskap, erfarenhet, toppskiktet av ditt område etc.) bara för att du kan mer om att måla jämfört med dem som nyss plockat upp penseln eller laga mat bättre än någon som klev in i köket igår?

Då är du inte expert, utan bara 10% bättre än nybörjarna. Vilka definitivt, trots din obefintliga expertstatus, kan ha massor att lära utav dig ändå.

Sedan skulle jag också vilja att du funderar över om det verkligen stämmer att det “räcker” att vara 10% bättre? Det är inte speciellt mycket. Vilket jag tänker kan göra att du snabbt kan stöta på patrull för att din kunskap och erfarenhet tar slut.

Icke-experter tar sig vatten över huvudet

Att hävda att du har expertis när du inte har det ökar också att risken för att ta dig vatten över huvudet. När dina kunder tänker att de ska ha att göra med en expert kommer de också att ha förväntningar därefter. Höga sådana. Om det då inte stämmer att du verkligen är en expert, och därmed inte kan leverera på dessa förväntningar, riskerar du att få missnöjda kunder.

Det handlar inte om att folk, företagare i gemen, inte är tillräckligt bra på det de gör. Det jag är ute efter är att problematisera kidnappningen av kraftord. Vad det innebär för ordens betydelse – och våra kunders förtroende.

Sammanfattningsvis

Det verkar ominst som att svaret på frågan “vem är expert?” åtminstone till viss del ligger i betraktarens ögon. Men jag anser att det finns en gräns, även om den är otydlig. Gemene yrkesutövare är inte en expert. Kunnig? Säkert. Men inte en expert.

Ingen av oss kommer någonsin att kunna allt och därmed vara en outtömlig källa av visdom och kunskap. Vi kan alltid lära oss mer, få mer erfarenhet. Men släpp idén om “fake it til you make it”. Att ha en ödmjukhet inför faktumet om evigt lärande och insikt i djupet av din kunskap så kommer du att navigera det här på ett betydligt mer graciöst sätt.


Lästips: 

https://www.forbes.com/sites/danielnewman/2014/04/22/experts-may-have-influence-but-what-makes-an-expert/?sh=5b29ef7b12c8

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3941081/

https://www.businesswire.com/news/home/20140325005396/en/Nielsen-Consumers-Crave-Real-Content-Making-Purchase#.U1Zuuhbrjbn

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.